måndag 3 mars 2014

DAGS FÖR DME I SKARA

Ex på tankställe med generöst utrymme för långtradare.

I Skara strålar 49:an från öster och 184:an från norr/söder samman med E20. Munkatorp är stor logistikcentral och förbi Vilan på E20 går en strid ström av långtradare. Det är dags bygga mack för det suveräna dieselbränslet dimetyleter (DME). Var ska den ligga? Munkatorp eller Vilan?

För tio år sedan tog dåvarande Volvochefen Leif Johansson initiativet till ett stort projekt att bygga sju stycken lastbilar som drevs av lika många fossilfria och klimatneutrala drivmedel.

Ett ambitiöst poängsystem hade betygsatt de sju alternativen. Bäst i test var det nya dieselbränslet dimetyleter, DME*. Leif Johansson for sedan världen runt med de sju ekipagen och bad förgäves politiker om besked, vad man skulle satsa på. ”Det får marknaden sköta” blev svaret.

Energimyndigheten bidrog i alla fall till ett stort pilotprojekt med Volvo, Chemrec och Preem i samarbete. Volvo byggde tio lastbilar med DME-anpassade dieslar, Chemrec producerade fossilfri DME av svartlut från pappersindustrin i Piteå och Preem stod för fyra stycken DME-mackar (Kungens Kurva, Piteå, Jönköping och Göteborg).

Allt gick framgångsrikt vägen och de tio bilarna har med nöjda chaufförer gått över en miljon kilometer i kommersiell trafik från timmertransport till livsmedels- och postbefordran. Inga obehagliga nackdelar eller överraskningar har visat sig.

Från miljösynpunkt är fördelarna formidabla: Förutom klimatneutralitet ingen sot eller partiklar (avgasfilter behövs inte), låga värden på NOx och övriga miljö- och hälsofarliga föroreningar som vidlåder fossildieselns avgaser. Som grädde på moset tillkommer tystare gång, mindre vibrationer och prima kallstartegenskaper.

Den som följt denna framgångssaga häpnar över att den gått i stå. Har någon hört eller sett, att våra ministrar för näringsliv, energi eller miljö överhuvudtaget nämner DME i ord eller skrift?

Fortsättning på det lyckade pilotprojektet med DME bör självklart vara ytterligare några DME-mackar. Då vågar sig Volvo på en första serie med några hundra DME-anpassade lastbilar.

Det är här Skara kommer in i bilden. Sedan följt av kanske Malmö, Sundsvall, … tills långtradare kan tanka DME och ändå nå sin destination var som helst i landet. Sedan kommer utvecklingen att bli självgående.

Frågan är – ska Skaras DME-mack ligga på Munkatorp eller Vilan?

J-G Hemming

*



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar