torsdag 23 juli 2015

CRI SPRIDER SIN KNOW-HOW OM ELEKTROBRÄNSLET METANOL


Andelen metanol  i Kinas drivmedelspool fortsätter växa. Foto taget den 23 
juni 2015 visar metanoldrivna taxibilar under en ceremoni vid lanseringen i 
Guiyang city, huvudstad i provinsen Guizhou i sydvästra Kina. Guiyangs 
100 första taxibilar drivna av metanol sattes då i trafik. Sådana taxiflottor med 
M100-drivna Geely-bilar lanseras nu i många av Kinas megastäder för att 
förbättra luftkvaliteten. Den kinesiska biltillverkaren Geely (som köpte 
Volvo Personvagnar) investerare stort i CRI och ingår nu i CRIs styrelse. 
(Foto Xinhua)


Ökad kapacitet på fabriken
Den 15 april firade CRI återstart av sin utvidgade produktionsanläggning George Olah Plant (G O Plant). Som gäster fanns representanter från tio olika länder, inklusive Islands minister för utbildning, kultur och vetenskap, ambassadörer från USA, Kina och Finland, representanter från lokala myndigheter; dessutom chefer från STEAG, GDF Suez (Engie), Mitsubishi Hitachi Power Systems, Siemens, VTT, Greenergy, och ett stort antal inhemska företag. Händelsen rönte omfattande bevakning från inhemsk press, radio och TV.

Fabrikens produktionskapacitet är nu 4 000 ton förnybar metanol (Vulcanol™) om året. Uppskalningen lyckligt genomförd är en föregångare till bygge av fabriker med 10-20 gånger större kapacitet med i grunden samma design och process att producera metanol av recirkulerad CO2 och väte från elektrolys av vatten med fossilfri el.

Projektutveckling
CRIs projekt med STEAG i Lünen, Tyskland fortskrider bra. Ingenjörsarbetet har börjat och all viktig utrustning kommer att vara på plats nästa år för montering. I samverkan med Mitsubishi Hitachi Power Systems Europe byggs ett starkt nätverk som fokuserar på att integrera CRIs teknologi med järn- och stålindustri, klor- och petrokemiindustri samt koleldade kraftverk.

CRI går också in på den kinesiska marknaden med sin teknologi för elektrobränslet metanol. Nyligen tecknades ett samarbetsavtal med en av Kinas största producenter av stål. Detta samarbete har potentialen att reducera årliga emissioner av CO2 med 750 000 ton CO2 och producera 500 000 ton metanol om året till transportsektorn med lågt ”fotavtryck”.

Ökning av kapital och potential för tillväxt
CRI har blivit väl mottaget av internationella investerare och håller på att slutföra en runda med strategiska investerare, och det pågår diskussioner med investeringsfonder i Europa.

CRI koncentrerar nu sin aktivitet både på internationella projekt och på licensiering av såväl produktionsteknologi som säkerhetsfrågor på produktionsanläggningen samt försäljning av förnybar metanol: Med stärkta fonder kan CRI fokusera på sina säljaktiviteter i Europa för både tekniska lösningar och bränsle samt utveckla marknaden i Kina för tekniska lösningar. Lika viktig är fortsatt rådgivningsinsats för förnybart drivmedel av icke-biologiskt ursprung i EU.

Affärer och klimatmöte
KC Tran, VD och en av CRIs grundare inbjöds till Business & Climate Summit som hölls på UNESCOs högkvarter i Paris den 20-21 maj 2015. Mötet ägde rum 200 dagar före den med stor förväntan emotsedda 21st UN Climate Change Conference (COP21) i Paris den 30 nov-11 dec 2015. Tran inbjöds också att delta i en speciell dialog mellan representanter för affärsvärld och regering för att tänka ut huvuddragen i decembers ’Paris Agreement’. Värdar för detta forum var Laurent Fabius, fransk minister för utrikes handel och internationell utveckling samt Segoiene Royal, fransk minister för ekologi, hållbar utveckling och energi.

Business & Climate Summit samlade mer än 2 000 företagsledare, investerare och policymakers. De diskuterade huvuddragen i global klimataktion från industri-, regerings- och samhällsperspektiv. Vid mötets avslutning presenterades en rad rekommendationer till polycimakers för att uppmuntra aktion och ambition fram till COP21 i december.

J-G Hemming


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar