onsdag 28 augusti 2013

DAGENS TANKAR




Var igår med på ett möte (förstärkt beredningsutskott) som skulle diskutera det politiskt låsta läget i fråga om en ny högstadieskola.

Det sas mycket. Jag begränsar mig här till mina två frågor och hur de besvarades
Frågorna jag ställde handlade om ”den borgerliga ledningens” förslag till investering för den nya 7-9 skolan på 250 miljoner (alltså 80 miljoner lägre än beslutet i KS).

Jag frågade hur de tänkte att denna billigare skola skulle byggas för att hämta hem dessa pengar.
Svaret blev att jag hade hindrat utredningen som skulle svara på detta. Jaha, men fanns det inga egna tankar om var man skulle kunna spara denna summa (som som antaligen beöver plussas på med 15-20 miljoner eftersom projekteringen som är gjord inte kan användas utan skolan behöver ritas om från grunden).


Nej, inget kunde man svara på. Det var mitt fel att denna utredning inte blev gjord.


Och sen fortsatte jag. Kommer ert förslag (som inte förutsätter Djäkneskolans användning som stadshus) bli billigare än vårt? Det var man inte heller beredd att svara på. Även det behövde utredas fick jag veta.

Slutsatsen är, som påpekats många gånger, att motförslaget är ytterligare utredningar.

Och den utsträckta handen från den ”borgerliga ledningen” var ett erbjudande att på nästa KS ansluta oss till förslaget om 250 miljoner, (Som alltså egentligen bara innebär ytterligare utredningar)!

Skara 130828
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar