I Norge, Holland och flera delstatsparlament i USA har
miljöentusiaster motionerat om lagförslag, att försäljning av bilar med
ICE-motor (Internal Combustion Engine, alltså förbränningsmotor) skulle
förbjudas om tio år. Och att ICE-motorn därmed skulle kunna helt förbjudas från
år 2050. Det är häpnadsväckande att okunskap och miljöengagemang i förening kan
ta sig så absurda uttryck. I själva verket har långt över hundra års utveckling
av ICE-motorn gjort den så tekniskt mogen och energieffektiv att den med miljövänliga
drivmedel är oumbärlig och i totalbedömning slår elmotorn.
Man kan inte jämställa telefoner och bilar
”Se så snabbt mobiltelefoni
slagit ut trådarna” säger många och menar att transportsektorn skulle kunna
revolutioneras lika fort. Helt orealistiskt! Mobiltelefonens vikt rör sig nu om
0,1 kg – den vanliga personbilens om över 1000 kg. Bara den tiotusenfaldiga
viktskillnaden visar transportsektorns tröghet mot omställning jämfört med
telefonin.
Volvo Cars motorfabrik i
Skövde har som bekant idag kinesiska Geely som huvudägare. Där produceras över
500 000 bilmotorer om året efter hisnande investeringar i automatik. Det
är robotar som utför nästan alla arbetsoperationer, traverser och telfrar
lyfter och flyttar allt tungt, självgående truckar går sina bestämda banor utan
att kollidera med annan verksamhet på golvet. Som granne finns Volvo Truck’s
liknande motorfabrik för större dieselmotorer.
För att ränta dessa
investeringar på hundratals miljarder kronor måste man naturligtvis fortsätta
producera utan radikala förändringar, bara ta de små stegen till ytterligare
förbättringar. Det får bara inte fallera i denna jätteorganism som en modern
motorfabrik är. Det måste rulla och gå 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan,
helst 365 dagar om året. Otaliga människor i Kina, Indien och Afrika längtar ju
efter att köpa bil och kommer att göra det.
Ändå är Volvo Car och Volvo
Truck, som vi kan vara stolta över, inga jättar. Världen är full av liknande
och mycket större motor- och motsvarande bilfabriker som fortsätter producera
alltfler bilar med nuvarande och för varje år ännu lite grand förbättrad
design. Det är de små stegens förbättringar som gäller för att överleva eller
lägga av. Lägga av för fordonsindustrin i stort finns inte på kartan i dagens
globala ekonomi utan att konsekvenserna skulle bli förödande.
Till alla som värnar vår miljö
– sluta med önsketänket att transportsektorn skulle kunna revolutioneras lika
snabbt som telefonin. Det som snabbt går att förändra till det bättre för
miljön är inte att frångå ICE-motorn utan att byta fossila drivmedel till miljövänliga.
Visserligen har bensin- och
dieseldrivna ICE-fordon gjort ansenliga framsteg i emissionskontroll, men
VW-skandalen visar hur sköra och falska de kan vara. Brist på regelbunden
inspektion och noggrant underhåll kan lätt medföra dramatiskt höga emissioner med
åren. Miljövänligt bränsle är lösningen.
J-G Hemming
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar