Utsläpp från bilar är ett problem i storstäder världen över.
(Bild:
Prashanth Vishwanathan/Blomberg)
|
Extrahera luftens CO2 och använd dess
C-atomer, istället för att fortsätta exploatera fossil, som vid sin förbränning
plussar på luftens halt av CO2 och äventyrar klimatet med sin
växthuseffekt. Med andra ord: ”Kör förbränningen baklänges”, det vill säga hydrera
infångad CO2 till metanol enligt CO2+3H2=CH3OH+H2O
Ingressens formel är nu en
enkel kemisk reaktion. Metanolkemister som Olah
& Prakash vid Loker Hydrocarbon Research Institute vid University of
Southern California har länge strävat och lyckats få fram effektiva och billiga
katalysatorer så att reaktionen äger rum vid betydligt lägre temperatur och
tryck än tidigare. Samtidigt har både de och andra åstadkommit genombrott i ny
teknik att extrahera CO2 direkt ur luften.
Hela kruxet är att få fram
den behövliga vätgasen, som inte får komma från de billiga fossilen. Fossilfri
el måste det naturligtvis vara. I takt med ökad installation av sol- &
vind-el i världen ökar också andelen ”strandad el” av dessa diskontinuerliga
energislag (sol skiner och vind blåser även när sådan el inte efterfrågas). Här
finns i växande grad den billiga energi som genom elektrolys av vatten kan
producera fossilfri vätgas.
Sammanfattningsvis finns
alltså alla tre pusselbitarna på plats för att ”köra förbränning baklänges”:
· Förnybar energi
· CO2 från luft
· Väte ur vatten
Förutom
nämnda forskare på Loker Hydrocarbon Institute finns nu insikt om detta på
många håll i världen, bland andra GlobalThermostat
(GT). Grundarna heter Peter
Eisenberger och Graciela Chichilnisky. De är övertygade att vår nuvarande
fossilekonomi ska kunna ersättas av en cirkulär ekonomi som ”kör förbränning
baklänges”.
Det
kanadensiska företaget CarbonEngineering
har planer att bygga en fabrik som fångar in 1 miljon ton CO2/år, vilket
är vad 213 000 genomsnittliga personbilar släpper ut om året.
Trafiksektorns alla sammanlagda små utsläpp står för ca 60 % av dagens över 40
miljarder ton CO2 -ekvivalenter/år, som civilisationen pumpar ut i
luften. Det talar för att vi börjar med trafiksektorn och samtidigt blir av med
alla andra fula utsläpp, som hotar människors hälsa i jordens växande
megastäder.
Siffrorna
blir hisnande stora, om vi helt ska ställa om till en ”CO2 ska gå
runt-ekonomi”. Den ovan nämnda fabriken CarbonEngineering ska konsumera 1
miljon ton av luftens CO2 om året. Civilisationen pumpar nu ut ca 40
miljarder ton CO2 -ekvivalenter årligen. Det bör alltså byggas 40
000 sådana fabriker eller i snitt 200 i vart och ett av världens 200 länder för
att nå balans.
Att
hinna bygga en så stor ny industri före år 2050, är det möjligt? Ändå måste vi
tro att det aldrig är för sent att ställa om. Eller uttryckt på god västgötska
med dubbla negationer: ”Det kan ingen inte hinna med allting, men heller inte aldrig
tappa mål ur sikte”.
J-G
Hemming
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar