Nu är det klart att EU
stöttar Stena med drygt 11 miljoner euro (ca 100 miljoner kr) för övergång till
drivmedlet metanol på färjelinjen Göteborg-Kiel med Stena Germanica.
Själv gratulerar jag sjöfolket,
att de kom före oss landkrabbor till insikt om metanolens fördelar som
drivmedel. Att vi på land ännu inte fattat poängen med metanol, där tvekar jag
inte att skylla på de ekonomiskt enormt starka särintressena BigOil och BigGas.
De helt enkelt hatar detta för konsumenter billiga alternativ till olja och
gas. De agerar därefter med sin mäktiga lobby.
Med enklaste insikter i
drivmedels kemiska och fysikaliska egenskaper kommer man emellertid fram till
att metanol/DME (DME=dimetyleter) är det hållbara spåret för framtiden.
Anledning till att skriva
ihop den enklaste alkoholen metanol och den enklaste etern DME på detta sätt är
att de är kemiskt mycket lika. Två molekyler metanol blir lätt en molekyl DME
plus en molekyl vatten. En metanolfabrik kan lika gärna producera DME av samma
råvaror.
Råvarubasen är enorm och
outsinlig: Metan vare sig den kommer från naturgas eller biogas, all slags
biomassa eller dess avfall, överhuvudtaget allt som innehåller grundämnet kol,
till och med koldioxid.
Dagens globala naturgasboom
gör att metanol/DME av naturgas teoretiskt är mest ekonomisk genom möjlighet
till storskalig produktion. Men då tillkommer transport till konsument. Därför
är småskalig produktion av metanol/DME från biogas högintressant som ett sätt
att kringgå problemet, att infrastruktur för DME saknas.
Precis så resonerar Volvo
Truck i Kalifornien. Man samarbetar där med Oberon Fuels, som med sin
småskaliga teknik lokalt producerar DME av biogas för ett samarbetsprojekt där
även livsmedelskedjan Safeway ingår.
Volvo lanserar där en
DME-anpassad version av D13, världens vanligaste dieselmotor över 10 liter.
Sorgligt att de valde Kalifornien och inte Skövde! De vågade väl inte i särintressenas
Sverige. Som sagt – till havs tänker man fritt även i Sverige och EU.
J-G Hemming
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar