Med Climeworks modell för CO2 utvinning
Minimal carbon footprint: only 2-3% side emissions (CO2-eq)
(ETH Zurich, University Stuttgart)
|
Den energi vi och våra husdjur intar med föda och foder
kan liknas vid den energi civilisationen kräver för sin infrastruktur, byggnader,
industrier och transporter. Med en sådan jämförelse är det lätt inse det ohållbara
i att ersätta fossila bränslen (som finns kontinuerligt tillgängliga) med
förnybar kraft som vind och sol (tillgänglig bara när vind blåser och sol
lyser). Som rubriken kort vill säga: Likaväl som skörd måste bärgas och lagras
för att kunna utnyttjas kontinuerligt måste diskontinuerligt producerad el
kunna lagras, så den finns tillgänglig när vi behöver den.
Fossilfrihet på väg (SOU
2013:84) hur vi ska nå fossilfri fordonsflotta år 2030 har endast mindre
bilåkande, mer biodrivmedel samt elfordon som lösning på problemet. Även om
personbilars bensinförbrukning har visat ett glädjande trendbrott genom att
stagnera så fortsätter istället tung trafiks och arbetsmaskiners
dieselförbrukning att öka. ”Fossilfrihet på väg” missar målet när man som
principiell lösning bara föreslår ”ett vägtransportsystem vars fordon i
huvudsak drivs med biodrivmedel och elektricitet” (citat från sid 35-36 i
utredningen).
Det drastiska paradigmskifte
i frågan man valt i Tyskland genom Energiewende
har lett till att man inser den enkla självklarheten i att fossilfri
intermittent producerad el måste kunna lagras. Hittills tillämpade metoder att
lagra el (batterier, vattenpumpning, trycklagring osv som har begränsad
potential eller kräver speciella lokala förutsättningar) måste kompletteras med
en överallt tillgänglig lagringsmetod. Att utnyttja CO2 som råvara
istället för att dumpa den i atmosfären eller gömma den under jord eller hav
öppnar för en sådan generell lagringsmetod. Kruxet är att få fram den
fossilfria vätgas med vars hjälp denna CO2 hydreras till metan eller
metanol, som kan lagras, användas som bränsle, återföras till el eller
omvandlas till alla de kolväteprodukter vi hittills fått från kol, olja eller
naturgas.
Sista veckan i oktober 2014
hölls i Bremen en konferens på just detta tema: 3rd Carbon Dioxide Utilization Summit. Konferensens första dag var
ett studiebesök på Audis e-gas projekt i
Werlte söder om Bremen. I anslutning till en stor biogasanläggning producerar
man väte genom att med el från vindkraft elektrolysera vatten. Detta väte får
sedan reagera med CO2 (avskiljd från den råa biogasen) till metan.
Hittills har 50 kWh/kg väte betraktats som inofficiellt världsrekord för
elektrolys av vatten, vilket storskaligt bekräftades här, där tre elektrolysörer
på sammanlagt 6 MW producerar 120 kg väte/tim, vilket tillsammans med från
rå biogas avskiljd CO2 ger 240 kg metan/tim (som levereras direkt ut
i befintligt gasnät) när allt går optimalt. Processen alstrar dessutom
tillräckligt med värme som behövs för såväl rötning till biogas som elektrolys.
Nästa dag framkom det under konferensen att ”världsrekordet” förbättrats på
annat håll till 47 kWh/kg väte i storskalig elektrolys av vatten.
De två följande
konferensdagarna i Bremen bjöd på 20 högklassiga presentationer i ämnet ”CO2
som råvara”. Bland de häftigaste kan nämnas ”Plasmolys som alternativ till
elektrolys” för vattens sönderdelning i väte och syre. Holländaren Gerard Van
Rooij berättade hur mikrovågor i labskala (1 kW, alltså storleken av en vanlig
mikrovågsugn) lovar att kunna skalas upp och kunna konkurrera med elektrolys i
väteproduktion genom sönderdelning av vatten.
För att nämna ett exempel av
många på konceptets andra sida – infångning av CO2 – berättade en
ung forskare från Zurich om företaget Climeworks
AG. Man har helt enkelt i form av en container byggt en ”maskin” som fångar
in luftens CO2. Se figuren.
Enkel principskiss. Climeworks AG |
Spetsforskare från hela
världen var samlade men ingen från Sverige. Det är förmätet (och farligt) påstå
Sverige ligger i framkant när det gäller förnybar energi och klimatanpassning
samtidigt som Sverige saknas i en sådan mönstring som den i Bremen.
J-G Hemming
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar