METANOLSYNTES FOTOSYNTES
CO2-METHANOL CO2-GLUCOSE
”Fossilfrihet på väg” (SOU 2013:84) kom
för ett och ett halvt år sedan och dess över tusen sidor hamnar alltmer i
glömska. För en dryg månad sedan kom ”Ett bonus-malus-system för nya lätta
fordon” (SOU 2016:33) och på dess ca 300 sidor undrar man hur länge de nya
tankarna kommer att stå sig.
För båda utredningarna gäller att man övervärderar
eldrivna fordon och undervärderar eller helt bortser från potentialen i vad som
kallas ”elektrobränslen”: Flytande drivmedel för förbränningsmotor, där man
utnyttjar annars strandad el av sol och vind för att genom elektrolys av vatten
producera väte och syre. Vätet används för metanolproduktion av CO2 och
syret för oxyfuel-förbränning så CO2 kan frånskiljas.
Bonus−malus-system avser att
premiera fordon med relativt låga CO2-utsläpp vid inköpstillfället
(bonus). Fordon med relativt höga utsläpp av CO2 belastas med högre
skatt (malus).
Insikt saknas om potentialen
hos sådana elektrobränslen, t ex metanol, producerade av infångad CO2,
som hydrogenerats (förenats med väte) av vatten och förnybar, billig energi som
sol och vindkraft under tider då de annars skulle strandat.
Naturens egen fotosyntes
producerar glukos, byggstenen för
allt liv, genom att hydrera CO2, som gröna växter genom sina blads
och barrs klyvöppningar tar från luften. Med klorofyll som katalysator och
energi från sol skapar floran den växtmassa och det syre varav faunan lever.
Och faunan får på så sätt sin energi genom att med luftens syre oxidera sin
föda till CO2 och vatten och fullborda naturens kretslopp av
grundämnena C, H och O.
Man kan uttrycka det så att
produktion av elektrobränslen härmar denna naturens fotosyntes med en enkel och
nu mogen rent kemisk metanolsyntes.
Jämförs biodrivmedel som
bygger på naturens fotosyntes och elektrobränslen
som bygger på metanolsyntesen så har
elektrobränslena en rad fördelar:
· Jordens 7 miljarder och växande antal invånare har
helt enkelt brist på åker och skog för konventionella behov som livsmedel och
skogsprodukter.
· Moderna jord- och skogsbruk är helmekaniserade och
förbrukar floder av fossil energi till dragkraft, växtnärings- och
växtskyddsmedel. Många livscykelanalyser (LCA) visar att ”biodrivmedel går inte
runt”. Någon har uttryckt det så att ”the cure is worse than the decease”
(boten värre än frånfället, alltså det går åt mindre fossil att köra på bensin
än att köra på t ex etanol av spannmål).
· Råvaror till biodrivmedel har i regel låg densitet. Ekonomin
kräver storskalighet som leder till stora transportbehov för råvaran från fält
till fabrik.
· I motsats härtill finns råvaran CO2
överallt i luften och nu finns teknik att frånskilja CO2 från luft
med ekonomi, lämpligen där det även är ekonomiskt att få billig el för
elektrolysen. Till skillnad mot biodrivmedel behöver elektrobränslen alltså inte
påverka vägtrafiken. Infrastrukturen för att hantera det färdiga flytande
elektrobränslet är redan på plats.
J-G Hemming
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar