MV Taranaki Sun from Mitsui O.S.K. Lines.
Photo
credit: Waterfront Shipping
|
Nya skärpta regler för sjöfartens emissioner vid
användning av tjockolja ställer krav på antingen avgasrening eller byte av
drivmedel till sådana med lägre emissioner av svavel (SOx), kväve (NOx)
och sotpartiklar.
Främsta rivaler som alternativa drivmedel är metan och
metanol. Metanolens stora fördel är att den är en vätska vid normala tryck och
temperaturer och därmed så mycket enklare och billigare att hantera både i
infrastrukturen och när fartygen byggs om.
Problemet att metanol inte
kompressionständer har MAN i denna 2-taktsdiesel löst med samma dual-fuel
teknologi som Wärtsilä har i sin 4-takts metanoldiesel som Stena Germanica är konverterad till: 90 % metanol och 10 % regular
diesel trycks in i cylindrarna med samma insprutare. Men insprutarna får sin
bränsletillförsel via separata bränslesystem.
Metanol har utmärkta förbränningsegenskaper
och är väsentligt billigare än andra alternativa drivmedel. Jämfört med regular
diesel emitterar en metanoldiesel signifikant mindre SOx och är
praktiskt taget fri från NOx och sotpartiklar.
”MAN utvecklade denna 2-takts
fartygsdiesel för att tillmötesgå shippingindustrins önskan att kunna köra på
alternativ till tjockolja, för att kunna uppfylla de allt striktare reglerna på
sjöfartens emissioner. Som skydd mot fluktuerande oljepriser kan fartygen gå på
olika drivmedel och man kan välja det som är mest kostnadseffektivt”, säger Ole
Gröne, chef för Marketing and Sales, MAN Diesel & Turbo.
”Att satsa på marine metanol
stärker vår beslutsamhet att investera i hållbar teknologi, som inte bara ger
miljömässiga fördelar utan också är mest ekonomiskt jämfört med alternativen.
Att välja metanol är billigare och bättre än andra alternativ både vid nybyggnad
och vid konvertering av befintliga fartyg”, säger Jone Hognestad, Waterfront
Shippings president.
Som nämnts i tidigare
bloggartiklar har Stena Germanicas ena 6 MW (6 000 kW) drivmotor med
framgång konverterats till metanoldrift. Nu står även de tre övriga på tur för
konvertering till metanol. Totala effekten på Germanicas metanoldieslar kommer
då att vara hela 24 MW.
J-G Hemming
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar