HRAS står för HydrogenRich Alcohol Systems (System för väteanrikad alkohol). Tekniken har utvecklats i Kina. Den innebär att befintliga bensinbilar kan gå på en billig blandning av 70 % metanol och 30 % vatten. En katalysator i bränslesystemet sönderdelar vatten i väte och syre. Energi till sönderdelningen av vatten får man genom att utnyttja avgassystemets värmeförluster.
Kina har i många år satsat på metanol som drivmedel. Metanol
utgör nu ca en tiondel av Kinas drivmedelspool. Med den nya HRAS-tekniken
förväntas denna metanolekonomi fortsätta sitt segertåg som ersättare för
oljebaserad bensin/diesel.
1) Metanol
görs idag alltmer storskaligt av i USA nu billig naturgas. Kinesiskt kapital
ligger bakom byggandet av nya metanolfabriker i nordvästra USA, där naturgasen
istället för att facklas som hittills nu förädlas till metanol och i
jättetankers kan skeppas till Kina. Samma sker i sydost, där nya Panama-kanalen
likaledes möjliggör ekonomisk tankertransport till Kina.
2) Metanol är ett utmärkt drivmedel i sig själv genom
avsevärt bättre förbränningsegenskaper och mindre miljöskadliga emissioner än
bensin/diesel. Med den nya HRAS-tekniken förbättras dessa egenskaper
ytterligare liksom att prestanda i form av körsträcka förbättras trots att
själva metanolen bara har halva bensinens energiinnehåll per liter.
3) Metanols oktantal är 107 jämfört med premium bensinens
91. Flamhastigheten är högre än
bensinens vilket också medför högre effekt. Med 3,7 gånger högre latent
förångningsvärme än bensin underlättas motorns kylning. Metanolbrand kan
släckas med vatten. Samma egenskap att obegränsat lösa sig i vatten gör
metanolen harmlös vid spill i sjön. Likaså är spill på marken harmlöst genom
att metanol är mat för mikrober.
4) Exponentiell tillväxt ger dubblad produktion på ca 70 år
delat med tillväxtprocenten. Globalt producerades 64 miljoner ton metanol år
2014, en dubbling på 10 år. Produktionen fortsätter öka exponentiellt med ca 10
% per år, vilket innebär ytterligare dubbling på 70/10≈7 år. Med andra ord
skulle global metanolproduktion vara uppe i 128 miljoner ton år 2014+7=år 2021,
vilket också statistik och prognoser antyder.
Brist på naturgas är inte i sikte, tvärtom tyder allt på att intresset ökar
att ersätta fackling med metanolproduktion, så år 2030 kan global
metanolproduktion mycket väl vara uppe i 250 miljoner ton.
5) Antag att global trafiksektor år 2030 konsumerar 200 av
dessa 250 miljoner ton metanol. Antag vidare att genomsnittet av världens ca 1
miljard bilar då konsumerar 1 ton metanol var, så kan år 2030 var fjärde bil i
världen gå på metanol HRAS.
Mr Hu på det kinesiska företaget 2050 Motors Inc, som utvecklat HRAS-tekniken säger: ”Vi är i
inledningsskedet av ett paradigmskifte till rent, billigt och outsinligt
drivmedel med förbränningsmotorer som har högre verkningsgrad än dieselmotorn,
extremt låga emissioner, signifikant lägre kostnader och som gör trafiksektorn
oberoende av olja”.
Citatet från Mr Hu är visserligen en spekulation. Men med
tanke på att global bilindustri och dito infrastruktur för flytande drivmedel
har så enorm omfattning är det föga troligt att detta kan kullkastas av något revolutionerande
systembyte på bara några decennier. Sannolikare är att bil och motor gradvis anpassar sig till framtida miljökrav, där den
nya HRAS motortekniken för metanol är ett lovande exempel.
Och innan naturgasen tar slut har säkert metanol tillverkad
av luftens C-atomer, väte från vatten och energi från solen tagit över, vilket
på sikt gör transportsektorn klimatneutral och så gott som fri från fula
emissioner.
J-G Hemming
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar