www.cornerstoneadvisors.com |
Föregående artikel av Bengt
Lindhé visar övertydligt hur ohållbart det är att lita till biodrivmedel som
ersättare för olja i transportsektorn. I en globaliserad värld måste
transportsektorns nuvarande oljeberoende ersättas med globala lösningar för
både infrastruktur och fordon. Två huvudvägar kan förutses: Eldrift för lättare
fordon och metanoldieseldrift för sjöfart och tyngre landfordon.
De senaste tio åren har visat
att biodrivmedel genom fermentering eller förgasning av biomassa inte håller
måttet. Livscykelanalyser visar att biomassa från modernt hel-mekaniserat jord-
och skogsbruk har större input av fossil energi än vad de producerade
biodrivmedlen representerar. Den enkla slutsatsen från klimatsynpunkt är att man
kan lika gärna köra på bensin/diesel som att ta omvägen över biodrivmedel.
Biomassan är helt enkelt också
för värdefull i sig. Att med en omständlig fermenterings- eller
förgasningsprocess frigöra dess kolatomer till syntetiska drivmedel, bara för
att fotosyntes och solenergi skapat denna biomassa, är att gå över ån efter
vatten. Från alla synpunkter är det enklare och riktigare att hämta de
behövliga kolatomerna från luftens koldioxid och sedan hydrera denna koldioxid
med väte fritaget från vatten med solenergis hjälp.
solenergi
Biomassa skapas: 6CO2+6H2O-->(CH2O)6
+6O2
koldioxid vatten
glukos syre
solenergi
Metanolsyntes: CO2
+ 2H2O --> CH3OH
+ 1,5O2
koldioxid vatten metanol syre
koldioxid vatten metanol syre
Det ligger som sagt floder av
fossil energi bakom biomassan i vårt moderna jord- och skogsbruk. Använder vi
solenergi för vattnets sönderdelning för att få väte till metanolsyntesen är
det bara fråga om försumbart lite energi att fånga luftens koldioxid med t ex
semipermeabla membraner, som får koldioxid på ena sidan och resten av luften på
den andra.
Per Wimmers grepp att räkna
nuvarande global årskonsumtion av energi i ca en kubikmil oljeekvivalenter istället
för 160 petaWh (petawattimmar, 15 nollor) är prima pedagogik. Med nuvarande tillväxttakt
i Afrika, Kina, Indien, m fl blir det, som Bengt Lindhé framhåller, två
kubikmil och kanske mer år 2050. Det understryker också att biodrivmedel är ett
feltänk. Den enda kolkälla för våra syntetiska drivmedel och andra oumbärliga
kolväten som är hållbar är CCR, Carbon Capture and Recycling.
J-G Hemming
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar