https://www.youtube.com/watch?v=EdeE-8SZMXQ |
Med en Catos envishet
upprepar jag: ”Lösningen på CO2 -problemet är CO2 -recycling”. Inte bara genom fotosyntesens biomassa
utan, faktiskt mycket effektivare, genom direkt CO2 -avskiljning från
luften följd av en enkel kemisk reaktion, där CO2 förenas med väte till metanol.
Kommer vätet från
sönderdelning av vatten med hjälp av intermittent offgrid sol- och vindkraft,
så är sådan metanol en äkta kolsänka, om metanolen lagras. Själva
metanolsyntesen är exoterm (avger värme). Hela kruxet med metanol av CO2 och vatten
ligger på det energiintensiva lösgörandet av väte ur vatten. Energiinsatsen för
CO2
-avskiljningen från luften är med senaste teknik försumbar. Används sådan
metanol som bränsle är den klimatneutral.
Biomassa från dagens
helmekaniserade jord- och skogsbruk är ingen kolsänka – tvärtom. Det finns
många ärliga livscykelanalyser som visar, att biodrivmedlen kostar mer i fossil
energi att framställa än vad deras energiinnehåll representerar.
Transportsektorn är den
enskilt största CO2 -utsläpparen och fortsätter öka. Det är viktigt
konstatera detta faktum, att biodrivmedel inte löser problemet, men att ”CO2
-recycling-metanol” gör det. Holger Skjerning på Ren Energi säger till och med: ”Den grönne boble – farligere end dotcom
boblen”. Jämförelse ”CO2 -recycling-metanol” vs biodrivmedel visar ytterligare
fördelar för förstnämnda:
1).”CO2
-recycling-metanol” är inte i konflikt med mat och virke.
2)Biomasseavfallets
energipotential är i huvudsak redan intecknat. De som hävdar motsatsen har
glömt den viktiga del av avfallet som måste återföras till åker- och skogsmark
för bördighetens och mullhaltens långsiktiga bevarande.
3)För en metanolfabrik på
konceptet förgasning av biomassa utgörs ca 60 % av byggnadskostnaden av
utrustning för syntesgasens rening och stökiometriska justering. Även här
behövs tillskott av extern vätgas. En metanolfabrik på konceptet ”CO2
-recycling-metanol” är i stort sett förenklad till bara reaktor och
destillationstorn.
4)En metanolfabrik på konceptet
förgasning av biomassa löper stor risk råka ut för tjärbildning och stopp i sitt
komplicerade rör- och ventilsystem.
5)Egentligen borde man skriva
”CO2
-recycling-metanol/DME” för att markera att lösningen även innebär metanols
derivat DME, en framtida dieselersättare.
J-G Hemming
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar