För varje dag blir det allt tydligare, att luftens CO2 är den kolkälla som bäst och konfliktfritt genom en enkel kemisk process till metanol kan ge fossilfri fordonsflotta. Alternativet biodrivmedel konkurrerar med jordbrukets livsmedels- och skogsbrukets virkesproduktion och är dessutom mindre såväl energi- som kostnadseffektivt.
Redan
för 20 sedan år
visade Göran Perssons energikommission att transportsektorn
stod för ca 35 % av Sveriges totala emissioner av VHG (växthusgaser). Sedan har
visserligen motorerna blivit bättre och har nu väsentligt lägre CO2
-utsläpp per km i genomsnitt. Trafiken har emellertid ökat och "ätit
upp" vinsten från den förbättrade tekniken. Trafikens ca 35-procentiga
andel av totala VHG gäller fortfarande. Likaså är de fossila drivmedlen
bensin/diesel uttryckta i energimängd ca 90 terrawattimmar (TWh) då som nu med
ungefärliga fifty/fifty mellan bensin och diesel, fast diesel ökat sin
procentandel lite grand.
Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU) och
Kungl Skogs- och Lantbruks-Akademien (KSLA) gav ut en sammanfattning av
kommissionens resultat: Efter oljetoppen.
Den 50-sidiga rapporten sammanfattar, att skulle vi ersätta bensinen med etanol
från odlade grödor, så får vi både sluta producera livsmedel och dessutom
arrendera hela Baltikum. Och skulle vi ersätta dieseln med dimetyleter (DME)
från skog, så skulle nästan hela vår skogsproduktion få förgasas till DME.
Betänkande
om fossilfri fordonstrafik (SOU 2013:84)
Detta drygt 1000-sidiga betänkande för
ett år sedan missar helt den viktigaste kolsänkan med tanke på
utsläppsminimering: Att hämta det som
energibärare yppersta grundämnet väte (H) från vattnet (helst odrickbart
sådant) med fossilfri energi från sol, vind, våg, osv samt det för drivmedels
hanterbarhet likaledes nödvändiga grundämnet kol (C) från luften.
Fossilfria kolatomer från fotosyntesens
biomassa är lindrigt uttryckt komplicerat intrasslade i jättemolekyler av långa
raka kedjor, grenar eller ringar. Förgasning av denna "trassliga"
biomassa för att få ut en blandning av CO och CO2 och lite H i en
syntesgas, där externt H i regel måste tillföras, är komplicerat. Dessutom en
besvärlig och kostsam rening från diverse föroreningar och ytterligare
stökiometrisk justering, som ändå inte ger den explicit korrekta så kallade
metgas man önskar för metanolsyntesen.
Detta absolut inte sagt för att
förringa fotosyntesens biomassa. Trots att energieffktiviteten i själva
fotosyntesen bara är någon enda procent, medan den är mer än tiofalt större vid
"bypassing synthesis gas" till explicit metgas enligt Olah och hans
team, så är biomassa så fantastiskt mycket mer. Biomassa är för värdefull att
förgasas till drivmedel för den omättliga transportsektorn. Globalt konsumeras
nu ca 90 miljoner fat olja/dag, varav ca 60 % går till transportsektorn, alltså
mellan 50 och 60 miljoner fat/dag. Att ersätta detta med biodrivmedel ska vi
helt enkelt glömma!
I den nya tidskriften Journal
of CO2 Utilization finns i nr 1 (2013)
sid 28-36 artikeln Re-Energizing CO2
and Water to Fuels with the Sun. Författarna Ellen Stechel och James Miller
vid Sandia National Research Laboratory i USA visar övertydligt att detta
koncept är både energi- och kostnadseffektivt. Det är alltså inte bara
utmanande utan i själva verket fullt rimligt. De drar slutsatsen att det har
potential och uthållighet att med syntetiska "sol-bränslen" ersätta
och på sikt efterträda olja som drivmedel för global transportsektor. Det
mildrar växthuseffekten och kan på sikt till och med sänka luftens CO2
-halt.
J-G Hemming
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar