Förbränningsmotorn bli
kvar länge än även om elbilen kommer stort. Alkohol/eter är starka kandidater
att som framtida förnybara drivmedel ersätta bensin/diesel. De innehåller
endast tre grundämnen, kol (C), väte (H), och syre (O), som kan recirkuleras i
det oändliga via koldioxid och vatten med insats av all förnybar primärenergis
moder sol, tyglad på ett eller annat sätt.
Metanol (CH3OH) är den enklaste
alkoholen med bara en kolatom i molekylen.
Metanol brinner rent utan sot och utan det av sot sekundärt bildade partikelstoff
som är så farligt för lungorna. Man slipper även andra skadliga föroreningar
som fossilbränslenas avgaser innehåller. Problemet med bildning av formaldehyd
vid kallstart av metanolmotor är löst med högeffektiva ljuddämpare, som tar
bort formaldehyden genom katalytisk oxidation. Metanol har väsentligt högre
oktanhalt än bensin. Kokpunkt (+65°C) och fryspunkt (-98°C) gör den lämplig
överallt i världen. Den är giftig för människan liksom så många andra drivmedel
men harmlös vid spill på mark (mat för mikrober) och i vatten (blandas och
bryts ner). Metanolbrand kan alltså släckas med vatten.
Metanol har halva bensinens
energiinnehåll. Det beror på att den tunga syreatomen i molekylen väger lika mycket
som kolatomen och de fyra väteatomerna tillsamman. Den har den stora fördelen
som sällan nämns, att metanol behöver så mycket mindre luft till förbränning.
Därför är metanolmotorns NOx-värden suveränt låga. I Kina har man kommit långt
med metanoloptimerade motorer och räknar i praktiken inte längre med faktorn
två i metanolbilens högre literförbrukning utan bara 1,6.
Metanol är aggressiv mot lättmetall
och vissa plaster. Befintlig fordonsflotta och infrastruktur kan dock lätt
modifieras: Man vet exakt vilka detaljer i bränslesystemet som behöver bytas
till metanolkompatibla material.
Global metanolproduktion beräknas i
år nå 75 miljoner ton och fortsätter växa exponentiellt med ca 12%, vilket innebär
en dubbling på 70/12 ≈ 6år. Ungefär hälften
går till kemisk industri (färg, plast, läkemedel med mera). Andra hälften går till
transportsektorn.
DimetyleterDME (CH3OCH3)
är den enklaste etern
DME
har visserligen två kolatomer i molekylen, men de binder inte till varandra
utan till den gemensamma syreatomen. Det är de långa kolvätekedjornas
bindningar kol-till-kol i bensin/diesel som ger upphov till hälsofarliga
luftföroreningar från dagens trafik.
DME
fick praktisk användning först efter Montreal-protokollets ratificering 1987.
Då förbjöds klorfluorkarboner CFC. De orsakade det så kallade ozon-hålet. Som
drivgas och ersättare för CFC i sprayflaskor visade sig DME vara fullkomligt
harmlös för miljön överhuvudtaget. Snart upptäckte man att DME
kompressionständer och är ett ypperligt dieselbränsle med ett cetantal 10 à 15
enheter högre än fossildiesel.
DME
produceras vanligen av metanol. Två molekyler metanol ger en molekyl DME plus
en molekyl vatten (2CH3OH-->
CH3OCH3+H2O). DME har alltså samma stora
råvarubas som metanol och global produktion ökar nu i samma takt för båda med
ungefär dubbling på sex år.
Volvo är världsledande
på DME-diesel.
Redan på Leif Johanssons tid som vd tog Volvo fram sju prototyper som gick på
lika många olika förnybara, klimatneutrala drivmedel. DME fick högst betyg av
alla. En DME-anpassad Volvo D13, världens vanligaste diesel över 10 liter,
introduceras nu i Kalifornien. ”Hönan och ägget”-problemet att infrastruktur
saknas löser Volvo genom samarbete med OberonFuels, som tagit fram småskalig
teknik att lokalt göra DME av metan+koldioxid i rå biogas. Safeway, en
logistikfirma satsar på Volvo-lastbilarna och klarar de lokala routerna med att
tanka på Oberon-macken och kan därmed skylta med klimatneutral transport.
J-G Hemming
(Källor: Methanol Policy Forum; Volvo pressrelease)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar