en.wikipedia.org |
I min förra artikel redovisade jag effekterna av den amerikanska skifferrevolutionen som gjorde USA till världens störste naturgasproducent redan 2009 och som förväntas göra USA till världens störste oljeproducent 2020. Man skulle kunna vänta sig att priset på olja i USA skulle gå ner när den egna produktionen ökar. Anledningen till den uteblivna prisreduktionen stavas OPEC. Det fullständiga namnet är Organization of Petroleum Exporting Countries och den består av de tolv länderna Algeriet, Angola, Ecuador, Förenade arabemiraten, Iran, Irak, Kuwait, Libyen, Nigeria, Qatar, Saudiarabien och Venezuela. Organisationen har sitt högkvarter i Wien sedan 1965 och står som värd för regelbundna möten mellan medlemsländernas oljeministrar.
Enligt OPECs
stadgar är dess huvudsakliga mål att koordinera och förena medlemsländernas
oljepolitik. OPEC är en kartell som genom att öka eller minska produktionen av
olja direkt påverkar priset på råolja. Opecländernas nuvarande produktion utgör
cirka 42 procent av världsproduktionen. OPEC-ländernas råoljereserv beräknades
i slutet av 2009 till 897 miljarder fat, vilket motsvarar 78 procent av hela
jordens råoljereserv. Innan OPEC bildades var USA den största
oljeproducenten. Då styrdes de amerikanska produktionskvoterna av Texas
Railroad commission och innan dess av enskilda oljebolag som Standard Oil. Som
ses nedan är det inte okontroversiellt att regleringen av världens olja styrs
av en aktör utanför den oljekonsumerande västvärlden. Organisationen fick ett
stort inflytande under de två oljekriserna 1973 och 1979. Det som OPEC
betraktar som ett rimligt oljepris, ”a fair price of oil”, är ett pris som
behövs för att balansera budgetarna i medlemsstaterna och det har ökat från 20
dollar per fat på 90-talet till dagens nivå på 100 dollar och man bedömer det
kommer att öka ytterligare. Anledningen är de ökade sociala kostnader som den
Arabiska våren har orsakat i länderna runt persiska viken. Det instrument man
använder för att reglera priset är att reducera utbudet av olja när man vill
höja priset. De nämnda 42 procenten av världsproduktionen är tillräckliga för
att göra prisregleringen effektiv.
Figur 1 visar
efterfrågan på olja i OPEC-länderna själva och i länder utanför OPEC.
Efterfrågan i länderna utanför OPEC är nu mer än dubbelt så stor som
efterfrågan i OPEC-länderna själva.
Under perioden
2005 – 2013 har oljepriset i USA stigit från något över 50 dollar per fat till
över 100 dollar per fat 2013 trots att nettoimporten mer än halverats.
Figur 2. Den amerikanska energisäkerhetsparadoxen.
Den nämnda
paradoxen gör att USA nu tvingas revidera den politik som gällt de senaste
årtiondena och som gick ut på att öka den egna oljeproduktionen i förhoppning
om att oljepriset för de amerikanska konsumenterna då skulle sjunka. OPEC
tillsammans med den amerikanska oljeindustrin ser till att priset på bensin och
diesel även i USA styrs av OPEC helt oberoende av den inhemska produktionen. I
Sverige importerar vi olja för 100 miljarder kronor årligen.
Det botemedel
mot allt högre oljepriser som man nu diskuterar i USA heter Open Fuel Standard
(OFS). Det innebär att man vill att alla nya bilar i USA skall kunna köras inte
bara på bensin och etanol utan även metanol. Flex fuel kallar man dessa bilar.
Vare sig etanol (vanlig sprit som vi har i snapsen) eller metanol (träsprit)
saluförs av OPEC. Etanol görs av majs eller spannmål och konkurrerar därför med
livsmedelsproduktionen. Metanol kan tillverkas på många olika sätt bl.a. av
skogsprodukter. I USA med den nu mycket billiga naturgasen skulle man kunna
producera metanol i mycket stora volymer om det inte hade funnits hakar även
här. Det finns statliga hinder som innebär att man i dagsläget inte kan satsa
på metanol. Det finns ett lagförslag till den amerikanska kongressen som vill
eliminera detta hinder (det kallas Open Fuel Standard Act) men det har inte
tagits av kongressen än. Utöver det är ägarna till de amerikanska
biltillverkarna ännu större ägare i den amerikanska oljeindustrin vilket gör
att det inte tillverkas några Flex fuel bilar. Gör man inte det blir det heller
ingen marknad för metanol. Det går att ställa om en vanlig bil till Flex fuel
till en kostnad av 100 dollar men när det inte finns några bensinmackar som
saluför metanol öppnas inte heller den dörren.
Vi står av allt
att döma nära en situation då OPECs inflytande över kostnaden för vår
bilkörning skulle kunna ta slut. I USA kan den billiga naturgasen omvandlas
till metanol. Metanol kan också tillverkas av koldioxid och vatten om man har
tillgång till billig energi. Det kan också produceras av skogsprodukter eller
kol. I Israel finns stora fyndigheter med naturgas i Medelhavet strax utanför
Israels kust och det lär vara en tidsfråga innan man frigjort sig från
arabstaternas inflytande på transportkostnaderna genom att producera metanol av
naturgasen. Kina är världens störste producent av metanol som redan används
till en icke oväsentlig andel av de kinesiska bilarna. Förr eller senare kan
även vi komma att påverkas av det stora som händer i världen även om vi i
dagsläget inte kan se när och hur det kan ske. En fördel med metanol som inte
nämnts tidigare i den här artikeln är de helt rena avgaserna. Inget sot, inga
svavel- eller kväveföreningar.
Bengt Lindhé
_____________________________________
Bengt Lindhé
Kvarnliden 5
532 31 SKARA
0511-166 80
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar