I en tidigare artikel redovisades hur bränsleceller som
drivs med metanol (DMFC, Direct Methanol Fuel Cell) kan göra trafiken
fossilfri. En DMFC-bil drivs med en elektrisk motor. Elen kommer från ett batteri
som successivt laddas från en bränslecell. Det som producerar elen är metanol i
kombination med luftens syre. Redan i dag drivs en del lagertruckar med DMFC.
Det som återstår är att anpassa kapaciteten i bränslecellerna så att elen
räcker för en bil. det forskas intensivt i världen för att göra trafiken
fossilfri. Toyota, som nyligen berättade om sin nya bränslecellbil som drivs
med väte, har ett forskarlag på 500 personer som arbetar på nya lösningar.
En DMFC-bil är lika tyst som en elbil. En batteridriven
elbil har accelerationsvärden som vi knappast vågar tänka på (från noll till
100 km/h på mindre än 10 sekunder). En normaltank med metanol i en
DMFC-bil räcker lika många mil som om vi hade tankat med bensin eller diesel.
Att ladda en elbil tar timmar i anspråk. Att tanka en DMFC-bil tar inte längre
tid än att tanka en bensinbil. Avgaserna är vattenånga.
När DMFC-bilen är här hoppas vi att landets mackar har
kompletterat utbudet med metanol. I väntan på DMFC-bilen kan vi
successivt gå över till att köra våra förbränningsmotorer med metanol. Vi
skulle som ett första steg kunna introducera M 10 – bensin (10 % metanol och 90
% bensin). Vanliga bilar kan utan några ändringar köra på en sådan
blandning. Med ändringar i insprutningsutrustningen inom en kostnadsram
på tusenlappen skulle man kunna köra på M 90. Framtidens bilar blir sannolikt
Flexifuel. De finns redan i USA. De håller själva reda på om det finns bensin,
etanol eller metanol i tanken.
Varifrån kommer då metanolen? Metanol är detsamma som
träsprit. Det är den enklaste alkoholen och det blir ingen sot i avgaserna.
Björn Gillberg producerar metanol med restprodukter från skogen. Rötning av
avfall och gödsel producerar metan som med fördel omvandlas till metanol.
Nobelpristagaren George A. Olah har lärt världen att tillverka metanol av
koldioxid från skorstenar eller från atmosfären i kombination med vatten. Det
går åt energi i den processen. På Island tillämpas redan den modellen med
koldioxid och energi från jordens inre.
Olahs senaste bidrag till utvecklingen är att i ett enda
steg transformera naturgas (metan) till metanol. Här kommer energin från själva
metanolen. Med tanke på den fantastiska utvecklingen av naturgasproduktion från
skiffer som världen nu ser med början i USA är det ett historiskt framsteg.
Nästa artikel handlar om diskussionerna i USA om att bryta
OPEC:s oljemonopol och ersätta bensin och diesel med inhemskt producerad
metanol och DME. Där redovisas också vad DME är för något.
Bengt Lindhé
-----------------------------------------------
Bengt Lindhé
Kvarnliden 5
532 31 SKARA
0511-166 80
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar