Jag har i två
tidigare artiklar redovisat att Metanol är en alkohol som kan framställas helt
fossilfritt av vatten och koldioxid från skorstenar eller från atmosfären. Man
måste då tillföra energi. I dagsläget när den nya tekniken med s.k. fracking
tillämpas vid utvinning av metan från skiffrar översvämmas inte minst den
amerikanska marknaden av billig metan, som i ett steg kan omvandlas till
metanol. Vid all oljeutvinning får man samtidigt metan. På många ställen i
världen, även i USA, bränner man (flaring) den här metanen. Ingen har räknat ut
hur mycket metan det handlar om men det rör sig om astronomiska volymer. Man
kan köra bilar på metanol efter marginella ändringar av insprutningen, inget
sot i avgasröret. En nackdel är att tanken måste vara större om man vill ha
samma räckvidd som med en bensinmotor. I framtiden kommer sannolikt metanol att
användas som bränsle i elbilar vars el genereras i bränsleceller (DMFC, Direct
Methanol Fuel cell). I det fallet räcker volymen på gamla bensinbilen för att
ge samma körsträcka. I avgasröret kommer vattenånga. Med DMFC har man en elbil
som man inte behöver ladda. Att tanka den nödvändiga metanolen görs lika snabbt
som en bensintankning.
Metanol kan
enkelt omvandlas till DME (dimetyleter) som är en gas men som blir vätska redan
vid 5 bars tryck. Mycket lägre tryck än som krävs för metan för att inte tala
om väte. De tyngre motorerna drivs med fördel med DME. Volvo har redan
lastbilar som drivs med DME i Sverige. Den förste DME-macken byggdes i Kungens
kurva för ett par år sedan. Nu har ytterligare tre tillkommit. I dagarna
förbereder Volvo lansering av DME-lastbilar i USA.
Det händer
dramatiska saker i USA just i dessa dagar. 2005 var USA till 60 % beroende av
import för sin oljeförsörjning. I dag är man nere på 36 % och bara 9 % av oljan
kommer från mellanöstern. Man har också i USA utvecklat bilar som man kallar
Flex-Fuel. Det innebär att man kan tanka med etanol, metanol eller bensin.
Bilen själv håller reda på vad som finns i tanken. Metanol kan man nu köpa för
1,64 kronor per liter i USA. Det som akut hindrar en snabb övergång till
metanol för personbilarna och DME för lastbilarna är lagar som hindrar
biltillverkarna att tillverka Flex-Fuel-bilar och drivmedelshandeln att
tillhandahålla metanol-DME. En ändring av dessa lagar är sannolikt också en
förutsättning för Volvos exportsatsning. Det är bara en tidsfråga innan
metanproduktionen i USA efter omvandling räcker för att förse landet med den
metanol och den DME som den amerikanska trafiken skulle behöva.
Det finns ett
lagförslag som heter Open Fuel Standard Act of 2013 som just nu övervägs i
amerikanska kongressen. Går detta lagförslag igenom liksom förslaget att
tillåta Flex-Fuel bilar resulterar detta i en dramatisk revolution av den
amerikanska biltrafiken, lägre kostnader och mindre koldioxidutsläpp. Hur det
kommer att påverka oss och den internationella oljehandeln räcker fantasin inte
till för att lista ut. Man kan bara gissa att volvoaktien kommer att stiga
hemma hos oss.
Bengt
Lindhé
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar