Den tyska
tidningen Der Spiegel hade i början av november en notis som förtjänar att
uppmärksammas. Den berättade att Toyota nu tillverkar en bil som drivs med
hjälp av en bränslecell. I vår bok Drivmedel av koldioxid och vatten berättade
J-G Hemming och jag hur en bränslecell fungerar. I en konventionell bränslecell
är väte drivmedlet. Det reagerar med luftens syre i bränslecellen och
producerar el. Det är elen som driver bilen. Det är med andra ord en elbil som
man inte behöver ladda. Bilen kan köras 60 mil på en tankning och har därför
inte plug-in bilarnas nackdel med en kort räckvidd efter varje laddning av batterierna.
Den här bilen visas i slutet av november på Toyotas motor show och kommer att
finnas på marknaden 2015.
Nackdelen med
Toyotas bränslecellbil är att den drivs med vätgas som måste finnas i en tank
med ett tryck på 700 bar. Det finns också bränsleceller som drivs med metanol.
De kallas DMFC, Direct Methanol Fuel Cell. Den kanadensiska firman Ballard,
pionjär på vätebränsleceller, har insett detta och övergått till DMFC, som är
den sannolika lösningen på trafikens koldioxidproblematik. Man slipper den
externa uppladdningen av batteriet. Man slipper stora och dyra trycktankar för
väte. Metanol kan tillverkas av koldioxid och vatten. Koldioxiden kan hämtas
från atmosfären. Med DMFC reduceras trafikens bidrag till atmosfärens CO2-halt
till noll.
När vi skrev
vår bok för tre år sedan fanns ingen bil som drevs med el från en bränslecell.
Det centrala budskapet i vår bok var därför att vi skulle driva
förbränningsmotorerna med metanol i stället för bensin eller diesel. Lägre
energitäthet i metanolen jämfört med bensin gör att vi skulle behöva en tank
som i stort rymmer dubbelt mot bensinbilens.
I jämförelse
med bensin/diesel har metanol halva energiinnehållet, men DMFC har dubbla
energieffektiviteten jämförd med en förbränningsmotor. Densiteten för såväl
metanol som bensin och diesel kan som grovt räknat sättas till 0,8 varför den
enkla slutsatsen blir att oavsett om vi räknar med vikt eller volym kommer det
att gå åt lika mycket metanol som den bensin/diesel som metanolen ersätter i
alternativet med DMFC. Någon större tank behövs inte med DMFC.
Metanol och
bränsleceller kan ge oss en helt fossilfri trafik. I kommande artiklar
redovisas lösningarna för den tunga trafiken, sjöfarten och flyget liksom
alternativa sätt att tillverka metanol.
Bengt Lindhé
____________________________________________
Kvarnliden 5
532 31 SKARA
0511-166 80
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar