Enligt
Dansk Biomethanol ApS är biogasens användning
som metanol enda sätt att nå ett
marknadsvärde som
överstiger produktionsstödet.
|
Man kan förvisso hålla med
Christian Berggren, som i NyTeknik skrev artikeln ”Fossilfritt skymmer sikten”. Andra har
uttryckt det så hårt som att vi sitter
fast i etanolträsket eller the cure
is worse than the desease. Alltså, vi bör göra en ärlig analys av EROI,
Energy Return On Invested, när det gäller vår etanolsatsning.
Om jordbrukets maskiner och
insatsvaror inte bara finns och används utan också ska underhållas och förnyas,
då kostar etanol av spannmål mer energi än vad den ger tillbaka. Tänk maskiner
”ända från järngruvan”, konstgödsel ”ända från fabriken”, hela infrastrukturen
som krävs osv. Ska allt gå på etanol blir det Ebberöds bank.
Christian Berggren slutar med
en önskan att politikerna i Stockholms stadshus blir lika framsynta som
kollegerna i Curitiba (huvudstaden i Brasiliens delstat Paraná), Brasilien har
nämligen beställt hybridbussar från Volvo. Det säger mycket om etanolens
miljökonsekvenser, när t o m Brasilien söker alternativ till sin
sockerrörsetanol.
Däremot är jag kritisk till
komplexiteten i hybridtekniken, vare sig den är serie eller parallell, av detta
enkla skäl: Om drivmedlet brinner rent, varför då krångla till det med
hybridteknik. Metan, metanol och dimetyleter (DME) är tre enkla kemiska
föreningar som tack vare avsaknad av kol-till-kol-bindningar i sina molekyler
brinner med tillräckligt rena avgaser för strängaste miljökrav.
Nu råkar det också vara så
att dagens teknik medger att framställa dessa tre drivmedel med insats av el.
Metan kondenserar till vätska först vi -163 *C, men kan med en enkel kemisk
process lätt göras om till metanol (vätska mellan +65 och – 97 *C) eller DME
(kondenserar till vätska vid -25 *C).
Min enkla slutsats är att
metanol/DME framställda av CO2 vatten och el är framtiden. El för
väteproduktion via elektrolys av vatten. Väte hydrerar infångad CO2
till metanol, som i sin tur kemiskt lätt omvandlas till DME. Eller att
biogasens metan och CO2
förenas till DME.
Alltså, om vi har dessa två
”elektrodrivmedel” metanol/DME, som uppfyller de strängaste krav på avgaser, så
är det enklare att anpassa motorer och infrastruktur för dem än att hybridisera
transportsektorn.
J-G Hemming
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar