Brev från Amerika daterat den 8 aug 2013. Översättning J-G Hemming
Följande artikel av Gal Luft publicerades i The
Nationnal Interest.
Luft är senior advisor i United States Energy Security
Council och medförfattare till boken Petropoly.
Nu har det hänt med kalium.
Det kan också hända med olja.
Förra veckan utmärktes av att
en av världsekonomins sista kvarvarande karteller kollapsade – kalikartellen.
Kalium är viktigt för produktion av konstgödsel, som i sin tur är viktig för
produktion av livsmedel. I decennier har global kaliumindustri dominerats av
Belarusian Potash Company (BPC), ett samriskbolag mellan vitryska Belaruskali
och ryska Uralkali. De står tillsamman för ca tredjedelen av världens kalitillgångar.
Den 30 juli bröt sig Uralkali ut från BPC och vände sig till Kina via sina egna
distributionskanaler. Kina konsumerar en femtedel av världens kali.
Tillkännagivandet chockerade kaliumindustrin. Kaligruvor runt om i världen
tappade en tredjedel av sitt aktievärde, och priset på kalium väntas gå ner med
trettio procent. Kalikartellens sönderfall bör snart visa sig i lägre priser på
konstgödsel, som i sin tur sänker partipriser på livsmedel. Men som en ny
rapport från Världsbanken bekräftar är främsta anledning till höjda
livsmedelspriser under senare år varken priset på kalium eller, som många
felaktigt tror konkurrens från biodrivmedel, utan istället framförallt priset
på olja. Oljeprodukter finns i varenda del av livsmedelskedjan, från förpackningsmaterial
till drivmedel för jordbrukets maskiner samt bilar, flygplan och båtar som
transporterar våra livsmedel från jord till bord. Så när råoljepriserna stiger,
som de gör nu får vi betala mer för maten. Kalipriset sätts inte längre av
någon kartell, men det gör oljepriset.
OPEC har dikterat global
petroleum i nästan ett halvt sekel. OPEC äger sjuttio procent av världens
reserver av konventionell olja, men har kunnat begränsa produktionskapaciteten
till att bara tillgodose en tredjedel av världens oljekonsumtion. Bara i förra
veckan tillkännagav man sin avsikt att skära ner produktionen avsevärt under
sju månader, som svar på nuvarande boom i oljeproduktionen i USA. Härmed
reducerade OPEC sin samfällda produktion till den nivå den hade för fyrtio år
sedan: 30,2 miljoner fat per dag. Detta är en skandalös siffra med tanke på det
faktum att under senaste fyrtio år har världsekonomin vuxit med stormsteg och
global efterfrågan på olja har nästan dubblats. Det är emellertid också
förståeligt som OPEC:s pinsamma strategi att reducera tillgången för att
motverka ökad produktion från icke-OPEC. Precis som kalikartellen gjorde fram
till förra veckan. OPEC vidhåller sin volym/pris-strategi, det vill säga att
producenterna föredrar att sälja mindre olja till högre pris per fat. Och alla
medlemmarna är beroende av höga oljepriser för sitt ekonomiska välstånd, och i
flertalet fall politiska överlevnad. Saudiarabiens budget förutsätter ett pris
per fat – det pris regeringen måsta ha för att uppfylla sina utfästelser till
befolkningen – som idag är $98. Venezuela $112. Algeriet och Nigeria $125. Iran
$144. Detta betyder att tvåsiffriga oljepriser inte längre är acceptabla för
kartellens medlemmar. Som ett brev från Saudiarabiens prins Alwaleed bin Talal
nyligen avslöjar: USA:s oljeboom uppfattas som en nära förestående fara för
Kungadömets oljeberoende ekonomi; därför svarar OPEC med att reducera
tillgången för att hålla priserna uppe.
Till skillnad från
kalikartellen är det inte troligt att oljekartellen bryts upp av plötsliga
avhopp av medlemmar. När allt kommer omkring sitter de i samma båt. Att hålla
fast vid kartellen är deras enda utväg att behålla livsduglig ekonomi och
upprätthålla inhemsk stabilitet. Men OPEC:s förmåga att manipulera oljepriser
skulle kraftigt reduceras om olja mötte konkurrens i den sektor där den har sin
strategiska status – drivmedel. Så länge som bilar tillverkas för att gå på
ingenting annat än drivmedel från petroleum kommer OPEC att kunna fortsatt
behärska globala priser genom sin volym/pris-strategi. Men kol, biomassa, uran,
förnybara energikällor och naturgas kan alla omvandlas till eller användas för
produktion av drivmedel. Om bilar kan gå på olika bränslen, inklusive
petroleum, skulle olja tvingas konkurrera med dessa andra slag av bränslen på
en konkurrensutsatt marknad, som skulle tvinga ner oljepriset.
Idag är amerikansk naturgas
bland världens billigaste. Ändå används bara en procent för produktion av
drivmedel. Naturgas kan användas direkt i kompatibla bilar som komprimerad naturgas.
Den kan användas för att generera el som kan driva plug-in hybrider och rena
elbilar. Den kan omvandlas till metanol, ett flytande drivmedel som kostar en
dollar mindre än bensin räknat på energibasis, och som kan användas av
flexfuel-bilar som det kostar tillverkarna bara en extra $100 att producera
jämfört med motsvarande ren bensinbil. Om fordon kunde gå åtminstone på några
av dessa drivmedel skulle USA kunna sätta en billig och ymnig vara emot en vars
pris är uppblåst och kontrollerad av en kartell, och oljekartellen skulle möta
samma öde som kalikartellen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar