Jules Verne skrev redan för 150 år sedan Den hemlighetsfulla
ön. Bokens huvudperson Cyrus Smith säger på tal om Amerikas framtid om
kolet snart skulle ta slut: ”Framtidens bränsle är vatten, delat i sina
beståndsdelar väte och syre genom elektrolys”.
Ytterligare ett halvsekel
tidigare visste man, att elektrolys bokstavligt talat kunde köras baklänges.
Väte kan alltså oxideras på två sätt: (i) förenas med syre i förbränning vilket
ger värmeenergi och vatten; (ii) förenas med syre i en bränslecell vilket ger
elenergi och vatten.
Kruxet är att få fram detta väte,
eftersom det ingenstans finns att bara hämta på denna planet, trots att väte är
universums vanligaste grundämne. Väte måste produceras genom att frigöras från sin
bundenhet i vatten och andra kemiska föreningar. Billigast för dagen är att reformera
naturgas med ånga, som står för ca hälften av global väteproduktion. Ovan
nämnda elektrolys av vatten står bara för ca 5 %.
Den stora nyheten är reformering av metanol med ammoniak, se föregående artikel här på bloggen den 30 juni:
Lastbilens container är enkel pedagogisk förklaring. Efter elektrolys av vatten
kommer väte in i containern uppe till vänster och hydrerar container- luftens
CO2 till metanol i ett satsvis förlopp.
Ekv1: CO2 + 3H2 → CH3OH + H2O
koldioxid väte metanol vatten
Därpå följer reaktionen
metanol/ammoniak. Väte och kväve lämnar containern nere till höger.
Ekv2: CH3OH + 2NH3 →CO(NH)2
+ 3H2 + N2
metanol ammoniak urea väte kväve
Genom att utsätta vätet för
alternerande tryck
(”pressure swing”) görs den satsvisa processen enkelt kontinuerlig och ger inga
emissioner av vare sig CO2 eller CO – bara eftertraktad H2
och harmlös N2.
Ekv3: CO(NH2)2
+ 3H2 → CH3OH + 2NH3
urea väte methanol ammoniak
“In the paper, we performed chemistry with primary and secondary amines,
but not ammonia per se”, säger Suryah Prakash. (I artikeln beskrev vi kemin med primära och sekundära aminer, inte med
ammoniak i och för sig). Underförstått att annars skulle framställningen blivit
för avancerad och inte längre vara populärt skriven.
Slutligen kan det sägas vara en ödets ironi att George Olah strax före sin död i mars i år hann
medverka till ett vetenskapligt genombrott för väteekonomin, Tidigare
kritiserade han den för att vara ekonomiskt omöjlig på grund av att vätes
kemiska och fysikaliska egenskaper gör den hopplöst svår att lagra och transportera
– särskilt ombord på fordon. Att hans egen metanolekonomi löste knuten måste
gett honom stor och välförtjänt glädje i det sista.
J-G Hemming
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar