Problemet med väte till
bränslecellsdrivna bilar är att vätes kemiska och fysikaliska egenskaper gör en
mobil applikation svår, dyr samt farlig från skyddssynpunkt. Väte är universums
minsta molekyl och läckage är oundvikligt. I ett slutet rum som bilens
personutrymme är det stor risk för bildning av högexplosiv knallgas.
Genom att använda metanol som vätebärare (en liter metanol vid normaltryck och -temperatur
innehåller mer väte än samma volym flytande väte vid minus 253 oC
alternativt 700 bars tryck) pågår ett arbete vid universitetet i Peking att
katalytiskt frigöra väte från metanol och på så sätt kunna driva en
vätebränslecell.
Forskarlaget
leds av Ding Ma och enligt Chemical &
Engineering News March 27, 2017 har man nått genombrott med en ny
katalysator. Atomiskt fördelad platina över partiklar av molybdenkarbid driver
den effektiva reformeringen av metanol och vatten till att bilda H2
ca fem gånger effektivare än tidigare bästa sätt med ruthenium-katalyserad
dehydrering utvecklad vid universitet i Rostock. Dessutom är Pekings nya
katalysator Pt/MoC (platina/molybdenkarbid) billigare och lättare att
recirkulera än Rostocks ruthenium-katalysator.
Ding
Ma vid Pekings Universitet räknar med att en 50 liters tank med metanol och
katalysator med 6 till 10 g platina kan nå en körsträcka på 690 km. Metanol
till detta skulle kosta ca $15. Platina skulle kosta ca $320 men den kan som
sagt recirkuleras.
Risk för knallgas i bilars slutna passagerar-utrymmen är ett mycket allvarligt problem. Däremot är
risken för knallgasexplosion försumbar vid infrastrukturens vätemackar,
eftersom de lätta vätemolekylerna raskt försvinner ut i atmosfären. Där blir de
så gott som omedelbart oxiderade till vattenånga av luftens syre utan att
koncentrationen hunnit uppnå knallgaskaraktär.
År
1937förstördes den vätefyllda zeppelinaren Hindenburg av en explosionsartad
brand vid förtöjningen i Lakehurst, New Jersey. Först fick vätet skulden för
brandens uppkomst. Den verkliga orsaken till branden var emellertid den
brandfarliga lack som luftskeppets ytterhölje var målat med. Lacken antändes av
elektrostatiska urladdningar. Sedan gjorde vätet att hela skeppet brann upp på
mindre än 30 sekunder.
I
en bil förekommer elektrostatiska urladdningar, utan att vi ens märker det, t
ex när man glider över bilsätet. Det och en vanlig elektronisk apparat som en
mobiltelefon kan ge antändning om vätets koncentration i luften är över 4 %.
Minimienergin för antändning är då nämligen 20-falt mindre än för antändning av
bensinångor.
Sådana
säkerhetsaspekter gör det ytterst angeläget att Ma Ding vid universitet i
Peking lyckas i sin forskning att reformera metanol till väte före
bränslecellen i Toyota Mirai.
Att
priset på denna nu miljondyra bil därmed kunde mer än halveras är ju heller
inget fel
J-G
Hemming
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar