Bild: Exytron
|
Min förra artikel här på bloggen (2017-02-20) handlade om den tyska firman Exytrons koncept att decentraliserat förse villaområden eller hyreshus med sol- & vindkraft. Här kommer lite mer utförligt hur denna el lätt kan lagras som metan. Även omvandlas till värme på olika sätt, så att det blir en helt oavhängig energiförsörjning. En enklare version på samma tema är EON’s batterilagring i byn Simris.
De gröna strecken på bilden visar hur el
går till normal elförsörjning. Överskott
strandas inte utan går till ”lådan” med Exytronloggan. Den innehåller en
elektrolysör, som sönderdelar vatten i syre och väte. Lådan innehåller också en
reaktor som av el, recirkulerad CO2 och vätgas producerar metan, CH4.
De röda strecken visar hur
metanreaktionens output av värme går
till den röda ackumulatortanken, som ingår i bostädernas vattenburna
värmesystem och på traditionellt sätt värmer bostäderna. Systemet står också
för bostädernas varmvatten.
De blå strecken visar hur metangasen
lagras i den underjordiska vita trycktanken.
Härifrån kan metan hämtas tillbaka till lådan, som också kan omvandla metan
till el när sol inte lyser och/eller vind inte blåser. Systemet innebär alltså
en heltäckande energiförsörjning med el och värme, som är helt oberoende av
stora centraliserade el- och gasnät. Det som driver detta koncept är att i
Tyskland finns en ny lag, att från år 2030 får nybyggda hus inte längre värmas
med fossila bränslen.
Det ambitiösa Exytron kan förenklas till
bara el.
I Sverige drivs ett sådant projekt av EON. EONs ambition är att de 150 hushållen i Simris by strax sydväst om
Simrishamn, ska bli självförsörjande på el med hjälp av sol & vind.
Problemet att få el, när sol inte lyser och vind inte blåser, tänker EON lösa
med batteri, generator och styrsystem. Simris-projektet kan alltså sägas vara ett
förenklat Exytron för enbart elförsörjning. En ytterligare förenkling är att
löptiden bara är tre år och att byn Simris bara ska vara bortkopplad från det
stora permanenta nätet under 10 veckor per år. Allt enligt ATL den 17/2.
För att bli ännu flexiblare kan Exytron-systemets ”låda” också innehålla en metanolreaktor och som alternativ till metan (CH4)
producera metanol (CH3OH). Så får man ett flytande drivmedel som kan
distribueras i befintlig infrastruktur med tankvagnar och -båtar. Då öppnar sig
två stora sektorer till förutom hushållen: Transport och kemisk industri.
Av tidigare bloggartiklar framgår att metanol är ett ypperligt drivmedel
som bara kräver små modifieringar av befintliga förbränningsmotorer till
försumbar kostnad. Metanol har bara en C-atom i sin molekyl liksom metan,
likaledes 4 väteatomer per C-atom, och brinner därför rent utan sot och
partiklar till skillnad mot fossil bensin/diesel. Vidare bör metanol ha poäng
för sitt höga innehåll av syre (50 %). Det främjar rena avgaser genom att det
krävs desto mindre luft för metanolens förbränning, vilket ger suveränt låga
värden på skadlig NOx i avgaserna.
Kemisk industri använder alltmer metanol som råvara för produktion av
syntetgummi och plaster av alla slag – ja allt som vi tidigare fick från
fossila råvaror kan kemisk industri idag göra med metanol som råvara.
J-G Hemming
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar