Naturgas är så gott som ren metan. Efterfrågan på naturgas steg kraftigt de senaste 10 åren. Det gör att världens totala primära energi fortfarande till drygt 80 % är fossil trots all strävan att minska kol och olja.
Från miljösynpunkt har gasen dock
stora fördelar framför kol och olja i stationära tillämpningar som kraftverk, stålverk,
energikrävande industrier överhuvudtaget och som hushållsgas för mat &
värme.
I metanmolekylen (CH4)
bär C-atomen fyra väteatomer. Metan är det karbonsnålaste bränsle vi har näst
efter ren vätgas. Därför släpper naturgas vid förbränning ut ca 40 % mindre CO2
än kol och 25 % mindre CO2 än olja för samma mängd avgiven energi.
I mobila applikationer är det däremot en nackdel med gasformen. Metan är
nämligen som växthusgas mer än tjugo gånger potentare än CO2. Därför
är läckage mycket allvarligt. Det är alltså ologiskt att använda metan som
drivmedel, då det ofrånkomligt blir metanläckage både i gasmackarna, fordonens
bränslesystem och inte minst i avgaserna.
Metan som drivmedel belastas
också av att den måste komprimeras för att nå rimlig energidensitet. Det
vanligaste idag är komprimering till 200 bar. Det fördyrar både mackar och
fordon och begränsar ändå räckvidden avsevärt. Sätts en vanlig personbils
dieseltank till 100 i energiinnehåll, så blir motsvarande energiinnehåll i en
påkostad gastank av samma volym under 200 bars tryck endast 21.
En gasbil har därför liknande
”räckviddsångest” som en batteridriven elbil. Elbil ökar i räckvidd med varje
ny modell. Gasbil däremot kommer inte ifrån fysikens gaslagar. Med enkel logik är
det lätt att spå framtid för el- vs gasbil.
Skifferrevolution i USA bakom ökad användning av naturgas. Det kallas fracturing eller kort
och gott fracking. Det innebär att man
från att borra djupt ner i skiffern övergår till att borra horisontellt och
solfjäderformigt. Sedan spräcks skiffern sönder genom att en vattenlösning med
lämpliga kemikalier pumpas ner under högt tryck. I skiffern innesluten gas
(liksom olja) frigörs och kan exploateras.
Olja har favören att kunna
tas om hand av enkla tankvagnar, medan den potenta växthusgasen metan numera
facklas till den 20-falt ”snällare” CO2. Det är idag ett enormt
slöseri med energi som släpper ut CO2 till ingen nytta. Det kommer att
minska i takt med att man hinner bygga nya pipelines till de trakter där konsumtion
och efterfrågan finns.
Både i nordväst vid Stilla
Havet och i sydost vid Atlanten byggs också jättestora metanolfabriker med
kinesiskt kapital. Kemisk ”förvätskning” av metan till metanol är med senaste
teknik rationellare och billigare än nerkylning till LNG. Denna kemiska
omvandling till metanol är bästa sätt få slut på metanläckage. Metanol vid
rumstemperatur har mer väte än flytande väte vid -253o C av samma
volym.
J-G Hemming
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar