Vetandets värld i P1 den 25/3
kl 1210: Metanol ännu en bit i
bränslepusslet: Man får vara glad att metanol äntligen tagits till heders
och överhuvudtaget får vara med i energidebatten. Hittills har Vetandets värld
bara hackat på metanols negativa sidor att vara giftig, korrosiv och ha lågt
energiinnehåll och därmed avfört den från agendan.
Den uppmärksamme lyssnaren
kunde snappa upp högintressanta framsteg ifråga om marin metanoldiesel.
Wärtsilä har en dual-fuel-lösning (95 % metanol och 5 % regulardiesel) på
fyrtakts fartygsdiesel. Stora Stena
Germanica är ombyggd enligt detta koncept och begår snart sin jungfrutur på
sträckan Göteborg-Kiel. MAN har motsvarande koncept på sin tvåtakts
fartygsdiesel och har redan i order flera tankers till Methanex, världens
största distributör av metanol. Dessa tankers kommer alltså att både frakta och
drivas av metanol.
Dessa genombrott för metanol
i sjöfarten kommer med all sannolikhet att spilla över på landsidan. Det är här
Lunds Universitets förnämliga motorlabb kommer in i bilden. Man kör där
högintressanta försök med metanoldiesel med överraskande resultat att ca 10 %
vatteninnehåll inte är något hinder utan tvärtom positivt. Det innebär att man
i metanolproduktion för drivmedel skulle kunna slippa det sista dyra
destillationssteget och inte bara få billigare utan bättre drivmedel med ”råmetanol”.
Som vanligt hänger
vetenskapsjournalister förutfattat upp sig på att metanol som görs av nu billig
naturgas har fossilt ursprung. De har då missat det stora genombrott i metanol
av naturgas som George Olah kallar bi-reforming, där infångad koldioxid ingår
och står för var fjärde kolatom i producerad metanol: 3CH4+2H2O+CO2--->4CH3OH.
På Island finns sedan 2011 en
kommersiell fabrik, som hydrerar koldioxid med väte direkt enligt: CO2+3H2--->CH3OH+H2O.
De enda råvaror som behövs förutom CO2 är vatten och billig
(fossilfri) el. Mycket intressant med dagens låga elpriser.
Att metanolens kolatomer kommer
från infångad koldioxid istället för från biomassa kan verkligen vara äkta fossilfritt.
Däremot är det allt annat än fossilfritt när de kommer från biomassa. Så som vi
idag bedriver både jord- och skogsbruk ligger ”floder” av fossil bakom
biomassan i form av drivmedel, växtnärings- och växtskyddsmedel, all fossil
energiinsats för maskinernas underhåll och förnyelse från gruva – järn- och
stålverk – maskinfabrik – alla transporter. Till detta kommer all den CO2
som emitteras genom jordbearbetning på åker och markberedning i skog, särskilt
från organogena jordar.
Det lutar alltmer åt att biodrivmedel
är en grön bubbla. Det är CCR, Carbon Capture and Recycling som är en äkta lösning
att tackla både framtida drivmedel och klimatproblem.
Biomassan behövs till föda,
foder, fiber, timmer och mycket, mycket annat utan att vi slösaktigt ska
förgasa den till syntesgas och drivmedel för att fylla det slukhål det är att
ersätta 50 à 60 miljoner fat olja om dagen i global transportsektor.
Det är inte OK att vår public
service SR i sina Vetandets värld -program om energi och klimat missat att
informera om The George Olah Carbon
Dioxide to Renewable Methanol Plant på Island. I programmet påstås att
någon helt fossilfri produktion av metanol inte finns i kommersiell drift.
Detta är fel. På Island finns som sagt en anläggning sedan flera år och som
redan byggts ut i kommersiell skala. http://www.carbonrecycling.is/
J-G Hemming
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar