Naturgas som facklas mellan två oljepumpar i North Dakota. Här saknas ofta pipelines som kan ta hand om den värdefulla naturgasen, varför den facklas till ingen nytta. |
Tidigare på bloggen har jag beskrivit George Olah’s genombrott,
att med en enkel kemisk process förvandla den svårhanterliga gasen metan till den
lätthanterliga vätskan metanol. GTL (Gas To Liquid) är framtid, eftersom vi
redan har både infrastruktur och fordon för flytande drivmedel. Populärt kan
man säga Olah lyckats med den gamla drömmen att bara peta in en syreatom (O) i
metanmolekylen (CH4) och på så sätt få metanol (CH3OH).
Globalt gör det sig redan
tillkänna i form av metanolfabriker för att slippa det enorma energislöseri det
är att fackla gasen vid nya olje- och gaskällor. Gasen facklas om det inte
redan finns pipeline inom räckhåll. Att bara släppa ut gasen är från miljösynpunkt
förkastligt, eftersom gasen metan är 28 gånger värre än CO2 som
växthusgas. Varje metanolfabrik som gör metanol av sådan metan är alltså
win-win i energi och miljö.
Metanol av metan kommer på
sikt att såga nuvarande komplicerade och dyra gashantering med kyla (LNG,
Liquid Natural Gas) eller CNG (Compressed Natural Gas). Exempel i riktigt stor
skala är att Kina har planer på att i Mexikanska Golfen investera i
mega-mega-metanolfabriker i Texas eller Lousiana, som var och en gör 3,6
miljoner ton metanol/år av nu billig naturgas i USA. Liknande planer finns i
nordvästra USA nära Stilla Havs-kusten. Metanolen kan sedan skeppas till Kina i
enkla tankers mycket billigare än nu förhärskande komplicerade och dyra
LNG-tankers. Man slipper inte bara dem utan också de likaledes komplicerade och
dyra anläggningarna för LNG i både utskeppnings- och mottagningshamnar.
Trots dessa fakta fortsätter
Energigas Sverige sin propaganda för gasfordon och dito mackar. I dagens
infosamhälle borde fiaskot med Facit för fyrtio år sedan inte behöva upprepas.
Då vaknade man för sent och stupade på kuppen.
J-G Hemming
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar