www.methanol.org juni 2014
|
Senaste nummer av ENERGIGAS, en tidning från Energigas Sverige, har som tema transporter. Hela numret är fullt av budskapet att nu ska naturgas och biogas fram som drivmedel både till lands och till havs. Det kostar och det ska förmånligt subventioneras! Inte ett ljud om att det i stationära applikationer förnämliga bränslet metan är olämpligt som drivmedel till fordon och fartyg genom den komplicerade och dyra tekniken att med komprimering och/eller kyla få rimlig energimängd i tanken.
Flera artiklar här på bloggen
har redogjort för det genombrott som skett i den hundra år gamla önskedrömmen
att göra den som drivmedel svårhanterliga gasen metan till metanol genom så
kallad partiell oxidation. Alltså
helt enkelt ”få in” en syreatom i metan CH4 så det blir metanol CH4O eller som det brukar skrivas
CH3OH.
Hur man än trixar med
begränsad syretillförsel i det konventionella syntesgassteget tillåter inte
termodynamikens lagar denna önskedröm utan det blir obevekligt andra föreningar,
koldioxid, vatten och mycket lite metanol.
George Olah och hans
medarbetare har genialiskt enkelt lyckats att få fram explicit den syntesgas
(metgas) som ger metanol och det på ett sätt som inte ger något ”klimatavtryck”
utan till och med gör det möjligt att var fjärde kolatom i slutresultatet är
recirkulerad, vilket framgår av formlerna:
3CH4 + 2H2O + CO2 ---> 4CH3OH ---> 2CH3OCH3 + 2H2O
Metan Vatten
Koldioxid Metanol DME Vatten
Eller totalt 3CH4 + CO2 ---> 2CH3OCH3
Metan Koldioxid DME
Denna så kallade oxidativa dubbla reformering av metan
fungerar oavsett metanets härkomst (naturgas eller biogas). Omvandlingens energiåtgång
uttryckt som procent av energiinnehållet i bildad DME är endast 8,6 %.
Det är alltså denna enkla
energisnåla process som kan omvandla gasen metan till vätskan metanol (eller
lättförvätskade DME). Det ska jämföras med alla komplicerade och dyra steg som
måste till för att få tillräckligt med metan i tanken på fordon och fartyg.
Förutom alla andra nackdelar med metangas som metanslipp i alla led och så lite
energiinnehåll i tanken i CNG-alternativet, att det som regel måste till
dualfuel för att inte körsträckan ska bli för begränsad.
Metanol som drivmedel får
ständigt kritik för sitt låga energiinnehåll, som beror på att syreatomen väger
lika mycket som kolatomen och de fyra väteatomerna tillsamman. Det uppvägs
emellertid av utmärkta förbränningsegenskaper. Tack vare det höga
syreinnehållet behöver metanolen desto mindre luft och ger därmed suveränt låga
NOx-värden.
Det är hög tid att hejda
utbyggnaden av dyra metanmackar. Främja däremot gärna det utmärkta bränslet
metans användning i stationära applikationer. Understöd den lätta
personbilsparkens elektrifiering med utbyggnad av laddstolpar. Börja
låginblanda metanol i bensin. Utöka de befintliga fyra DME-mackarna till i
första hand tio stycken strategiskt placerade i landet så att den tunga
lastbilstrafiken kan börja övergång till framtidens dieselbränsle DME!
J-G Hemming
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar