lördag 12 juli 2014

ELBILEN FÅR VÄNTA

Tidskriften Ny Teknik berättar den 10 juli att japanska Toyota tillfälligt avbryter tillverkningen av rena elbilar. Anledningen är att man anser att räckvidden är för kort och laddtiderna för långa. Man väntar på att någon skall uppfinna ett batteri som är så bra att det vinner ett Nobelpris.

Det man satsar på är bränslecellbilar som drivs med vätgas. En bränslecellbil har en elmotor som drivs med el som genereras av en bränslecell. En bränslecell kan omvandla vätgas till elektricitet. Det som förvånar är att man satsar på vätgas som är farligt att handskas med och som kräver bränsletankar där gasen förvaras under högt tryck.

Nu finns det bränsleceller där bränslet inte är väte utan metanol, vår enklaste alkohol. Det finns redan fungerande fabrikstruckar som kör på metanoldrivna bränsleceller. Än så länge är effektnivåerna inte tillräckligt höga för en personbil men det torde vara en tidsfråga innan man löst det problemet. Metanol har visserligen bara halva energimängden per volymsenhet jämfört med bensin men eftersom el är så mycket effektivare än bensin när det gäller att driva en bilmotor behöver man inte tanka fler liter per mil än vad man gör i en konventionell bensinbil. Eftersom metanol kan framställas helt fossilfritt kan vi på det här sättet få fossilfri trafik som dessutom inte släpper ut några illaluktande och giftiga gaser heller.


Bengt Lindhé

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar