Tidskriften Ny
Teknik berättar den 10 juli att japanska Toyota tillfälligt avbryter
tillverkningen av rena elbilar. Anledningen är att man anser att räckvidden är
för kort och laddtiderna för långa. Man väntar på att någon skall uppfinna ett
batteri som är så bra att det vinner ett Nobelpris.
Det man satsar
på är bränslecellbilar som drivs med vätgas. En bränslecellbil har en elmotor
som drivs med el som genereras av en bränslecell. En bränslecell kan omvandla
vätgas till elektricitet. Det som förvånar är att man satsar på vätgas som är
farligt att handskas med och som kräver bränsletankar där gasen förvaras under
högt tryck.
Nu finns det
bränsleceller där bränslet inte är väte utan metanol, vår enklaste alkohol. Det
finns redan fungerande fabrikstruckar som kör på metanoldrivna bränsleceller.
Än så länge är effektnivåerna inte tillräckligt höga för en personbil men det
torde vara en tidsfråga innan man löst det problemet. Metanol har visserligen
bara halva energimängden per volymsenhet jämfört med bensin men eftersom el är
så mycket effektivare än bensin när det gäller att driva en bilmotor behöver
man inte tanka fler liter per mil än vad man gör i en konventionell bensinbil.
Eftersom metanol kan framställas helt fossilfritt kan vi på det här sättet få
fossilfri trafik som dessutom inte släpper ut några illaluktande och giftiga
gaser heller.
Bengt Lindhé
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar