Lagringscisterner vid raffinaderiet i Lysekil. Biogas kan
med
enkel kemisk process bli flytande drivmedel som passar i
transportsektorns infrastruktur. Foto Preem.
|
Svenskt jordbruk har stor potential att producera biogas. Ändå har bara ett fyrtiotal gårdar vågat sig på att framställa detta eftertraktade förnybara bränsle.
Det borde vara 1 000! Var är haken?
Biogasens problem är att vanlig mack och
farmartank förutsätter flytande drivmedel. Det är dyrt att bygga pipelines i
ett avlångt land där folk bor i städer och gårdar ligger glest.
I längden är det ännu dyrare att i brist på pipelines kuska
runt med kyl och kompression.
Att då kosta på konventionell
uppgradering till status som fordonsgas, där problemet att nå konsument kvarstår,
är naturligtvis ingen ekonomisk höjdare.
I Danmark har man
liknat biogasproblemet med mjölkproblemet i slutet av1800-talet. Folk som ville
ha mjölk och dess produkter hade flyttat från gårdarna där mjölken
producerades. Man fick bygga mejerier som tog hand om mjölken, dess
vidareförädling och försäljning. Vi behöver alltså ”mejerier” som med
”mjölkbil” hämtar biogas på gården och omformar den till produkter som enkelt går
att sälja vidare.
I artikeln Biogas ska rädda lantbruket (ATL.nu den 14/5) refereras till Morgan
Larsson, vd på Biofrigas AB.
Han har den glimrande idén, att
biogasgården kyler ner metan -163 oC till LBG, flytande biogas, med
en ”frysbox” som ryms i en 40 fots container. Sedan kommer ”mjölkbilen” och
hämtar denna LBG till ”mejeriet” som omformar den så det passar marknaden.
Vad passar marknaden? Det är
en sak att storskaligt skeppa flytande metan i specialbyggda tankers över
oceaner, när avstånden är för stora för pipelines.
Det är emellertid en helt annan sak att
sedan distribuera metanet, då det är ont om både gasbilar och -mackar. Där har
metanol (vätska mellan -98 och +65 oC) och lättförvätskade gasen DME
(vätska vid -25 oC) stora fördelar. Metanol kan låginblandas i
bensin utan minsta modifiering av vare sig infrastruktur eller fordon. DME, som
metanol mycket lätt omvandlas till, kan ersätta gasol och är det yppersta
dieselbränsle vi känner.
Det kemiska alternativet
att omvandla metan till metanol är 100 år gammalt. Det fick nyligen ett
genombrott som kallas bireforming of
methane (dubbel reformering av metan). Det innebär att man gör metanol av
metan, vatten och koldioxid enligt: 3metan+2vatten+1koldioxid=4metanol
I denna metanol kommer alltså var
fjärde kolatom från koldioxid som gått runt.
I USA finns på detta koncept redan
åtminstone fyra firmor som marknadsför en ”maskin” uppbyggd av moduler i stil
med Biofrigas’ 40 fots container. Alla är framsprungna för förädling av billig
skiffergas (lika gärna biogas) till metanol för bensininblandning eller DME.
Volvo lanserar nu sin D13 (världens
vanligaste dieselmotor över 10 liter) i DME-version i Kalifornien.
Nytt svaveldirektiv för sjöfart är högintressant i sammanhanget. Viking byter tjockolja
till LNG, Stena till metanol. Det är alltså full fart på spännande
omställningar av drivmedel. De kan ge impulser till utveckling av jordbrukets
biogasproduktion, och hur biogasen kan förädlas till säljbara produkter.
Hur som helst – kyla eller kemi, båda
vägarna finns. Kanske måste närliggande gårdar samarbeta för att nå tillräckliga
stordriftsfördelar. Det kan bli kyla på gården och kemi på ”mejeriet”. Eller
tvärtom. Allt kokar ner till den hårda verklighet som ger facit: Det som fungerar
bäst på marknaden.
__________________________________________
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar