Ex på tankställe med generöst utrymme för långtradare. |
I Skara strålar 49:an från öster och 184:an från norr/söder
samman med E20. Munkatorp är stor logistikcentral och förbi Vilan på E20 går en
strid ström av långtradare. Det är dags bygga mack för det suveräna
dieselbränslet dimetyleter (DME). Var ska den ligga? Munkatorp eller Vilan?
För tio år sedan tog
dåvarande Volvochefen Leif Johansson initiativet till ett stort projekt att
bygga sju stycken lastbilar som drevs av lika många fossilfria och
klimatneutrala drivmedel.
Ett ambitiöst
poängsystem hade betygsatt de sju alternativen. Bäst i test var det nya
dieselbränslet dimetyleter, DME*. Leif Johansson for sedan världen runt med de
sju ekipagen och bad förgäves politiker om besked, vad man skulle satsa på.
”Det får marknaden sköta” blev svaret.
Energimyndigheten
bidrog i alla fall till ett stort pilotprojekt med Volvo, Chemrec och Preem i
samarbete. Volvo byggde tio lastbilar med DME-anpassade dieslar, Chemrec
producerade fossilfri DME av svartlut från pappersindustrin i Piteå och Preem
stod för fyra stycken DME-mackar (Kungens Kurva, Piteå, Jönköping och
Göteborg).
Allt gick
framgångsrikt vägen och de tio bilarna har med nöjda chaufförer gått över en
miljon kilometer i kommersiell trafik från timmertransport till livsmedels- och
postbefordran. Inga obehagliga nackdelar eller överraskningar har visat sig.
Från miljösynpunkt är
fördelarna formidabla: Förutom klimatneutralitet ingen sot eller partiklar
(avgasfilter behövs inte), låga värden på NOx och övriga miljö- och
hälsofarliga föroreningar som vidlåder fossildieselns avgaser. Som grädde på
moset tillkommer tystare gång, mindre vibrationer och prima
kallstartegenskaper.
Den som följt denna
framgångssaga häpnar över att den gått i stå. Har någon hört eller sett, att
våra ministrar för näringsliv, energi eller miljö överhuvudtaget nämner DME i
ord eller skrift?
Fortsättning på det
lyckade pilotprojektet med DME bör självklart vara ytterligare några
DME-mackar. Då vågar sig Volvo på en första serie med några hundra
DME-anpassade lastbilar.
Det är här Skara
kommer in i bilden. Sedan följt av kanske Malmö, Sundsvall, … tills långtradare
kan tanka DME och ändå nå sin destination var som helst i landet. Sedan kommer
utvecklingen att bli självgående.
Frågan är – ska
Skaras DME-mack ligga på Munkatorp eller Vilan?
J-G Hemming
*
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar