Metanoltanker San
Fernando. © Mitsui O. S. K. Lines
|
Tidigare
i år har Stena tillkännagett sin avsikt att av miljöskäl välja metanol som ersättning
för tjockolja. Stena Scanrail, som
går Göteborg - Fredrikshamn är redan framgångsrikt konverterad av Värtsilä till att bunkra metanol som
ombord konverteras till DME, ett ypperligt dieselbränsle. Stena Germanica på routen Göteborg - Kiel kommer under år 2014 att byggas
om till metanol (utan reformering till DME).
Tyska
MAN Diesel & Turbo är en av de
ledande tillverkarna av storcylindriga fartygsdieslar. Kandensiska Methanex är världens största tillverkare
och distributör av metanol. MAN har i en pressrelease tillkännagett att man
tecknat överenskommelse med Methanex om 4 st MAN ME-LGI fartygsdieslar för drift
med 95 % metanol. Som metanol inte kompressionständer behövs 5 % vanlig
diesel, ett enklare sätt att åstadkomma tändning än alternativen
tändstift eller glödpluggar.
”När
drivmedelspriser stiger och miljöregler blir allt striktare har vi satsat på svavelfri
och miljövänlig metanol som bränsle för vår ME-LGI fartygsdiesel”, säger man
från MAN.
”Som
vi redan har metanol ombord på våra tankers är det sunt förnuft att behöva utnyttja
bara bråkdelen av lasten till fartygets drift plus att vi får alla miljömässiga
fördelar”, säger man från Methanex.
Methanex
anger vidare i en dagsfärsk pressrelease att man tecknat avtal med Mitsui O.S.K. Lines, Ltd (MOL);
Westfal-Larsen & Co A/S (WL) och
Marinvest/Skagerack Invest att bygga sex nya fartyg med option om ytterligare
tre, alla för leverans under 2016. Dessa båtar på vardera 50 000 ton dödvikt
kommer att byggas med ovan nämnda MAN ME-LGI flexfuel motorer, som kan gå på
metanol, eldningsolja, marindiesel eller vanlig diesel.
”Med
den stigande efterfrågan på renare marina drivmedel som klarar miljöregler som
träder i kraft i Nordeuropa och andra regioner fortsätter metanol att vara ett
lovande alternativt drivmedel för fartyg”, säger man från Methanex.
J-G
Hemming
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar