Open Fuel Standard Act är ett lagförslag i USA:s kongress. Det föreskriver
att 30% av alla nya bilar under år 2015, 50% under år 2016 och 50% under varje
efterföljande år ska kunna drivas med
”icke-petroleum” förutom eller istället för med petroleumbaserade drivmedel.
Antas lagförslaget kommer det
att innebära en kraftig stimulans inte bara för elbilar utan även för så
kallade flexfuel-bilar.
Bilfabrikanterna tycks vara
med på noterna, eftersom de har tekniken att på ett mycket enkelt sätt göra i
produktion varande modeller kapabla till triflexfuel
GEM (Gasoline/Ethanol/Methanol).
För en merkostnad av ca $100
vid nyproduktion kan alla delar som bränslet kommer i beröring med vara av
material som tål alla dessa tre bränslen. Befintliga moderna bilar med ”lambda”
kan även konverteras till triflexfuel genom att byta ut dessa delar till
material som förutom bensin tål även de båda alkoholerna. En sådan konvertering
i efterhand kostar naturligtvis lite mer, kanske storleksordningen $1000.
Lambdan sitter på motorns
avgassida, känner av gasernas sammansättning och styr med ledning av det bränsleinsprutningen
korrekt. Glöm gamla förgasaren. Lambdan kan justeras till triflexfuel, alltså att
klara alla blandningsförhållanden mellan de tre bränslena.
Macktillverkarna är redan
beredda. Framtidens pump för bensinbilar kan ha tre bränslecisterner och kunden
väljer önskad blandning beroende på prisläge för dagen. Äntligen kan det bli
valfrihet vid pumpen.
Genom att metanol kommer med
på agendan öppnar detta även för metanol närstående dimetyleter (DME), som är
ett ypperligt framtida dieselbränsle. Metanol/DME är ”elektrodrivmedel” – de
kan produceras oändligt uthålligt av koldioxid, vatten och el.
Den råa biogasen omvandlas
lättare kemiskt till DME än nuvarande komplicerade uppgradering till fordonsgas,
som i praktiken är det stora hindret för satsning på biogas. DME innebär även
mindre komplicerad teknik på fordon (tank under 5 bars tryck istället för
biogasens 200 bar) och ändå nästan tre gånger mer energi i en DME-tank av samma
volym. Bygg DME-mackar istället för de enormt dyra biogasmackarna.
J-G Hemming
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar