Föregående bloggartikel 2016-12-19 (”Återställa luftens kolbalans omöjlig uppgift”) refererade kort till den första av tre webinars (seminarier som kan följas på webben): ”Restoring the Carbon Balance – Sesssion 1: The Budget imperative”.
Här följer ett kort referat av webinar nr 2 som hölls
2017-02-01 och handlade om Negative
Carbon Emissions Technologies (NETs) .
Webinar nr 3, som kommer att hållas i slutet av mars och
som jag återkommer till handlar om
hur dessa teknologier ska kunna finansieras, kommersialiseras och skalas upp.
Med nuvarande fossilbränning är det en gigantisk uppgift att till år 2050 återställa kolbalansen i
jordens atmosfär, så temperaturökningen stannar
under 2 oC (helst under 1,5 oC) jämfört med
förindustriell nivå. Idag ligger utsläpp orsakade av mänsklig aktivitet på
drygt 40 miljarder ton CO2-ekvivalenter per år, Man räknar med att
ca hälften tas upp av hav och vegetation. Kolbalansens återställande innebär
alltså att minst 20 miljarder ton CO2 om året infångas från luften
och antingen processas till syntetiska kolväten som elisolering, vattenrör och
annat som lagras i form av byggnader och annat eller bränslen som får ersätta
de fossila.
Hur mycket är 20 miljarder ton? Oljeindustrin hanterar idag årligen108x
36 5 fat olja som väger nästan 5 miljarder ton. Betinget är alltså
att till 2050, på 33 år, bygga upp en helt ny jätteindustri, som med nämnda nya
teknik ska producera minst 4 gånger mer räknat på vikt än vad världens oljeindustri
gör, som haft 150 år på sig att utvecklas. Därtill kommer att olja är mycket
lättare att hantera och transportera än en besvärlig gas som CO2.
Är Stefan Löfven medveten om problemstorleken? I TV-nyheterna förklarar han frankt: ”Sverige ska gå
före och i lag stadga att utsläppen på svenskt territorium ska minska
med minst 85 procent till 2045” (jämfört med 1990 års nivåer). Vidare: ”Redan
2030 ska utsläppen från transportsektorn ha minskat med 70 procent” (jämfört
med 2010).
Redan Göran Perssons regering på 1990-talet var
medveten om problemet. Men den medvetenheten hade inte sin grund i omsorg om
klimatet utan i fruktan för oljans ändlighet som resurs. I SOU 213:84,
Fossilfrihet på väg, ställer man sitt hopp vad gäller transportsektorn till
eldrift och särskilt till biodrivmedel. Vad gäller sistnämnda beaktas dock inte
att biodrivmedel till följd av modernt jord- och skogsbruks helmekanisering vid
en ärlig livscykelanalys visar att ”the cure is worse than the decease” (boten
värre än frånfället). Det går åt så mycket fossil energi i dragkraft,
växtnärings- och växtskyddsmedel, skörd och torkning att man hellre kan köra
bilen på bensin än t ex etanol av spannmål.
Den stora potentialen ligger i omvandling av fossilfri
el till så kallade elektrobränslen i form av i första hand metanol, vilket
också blev slutsatsen av webinar 2.
J-G Hemming
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar