Med denna
rubrik skrev motorjournalisten Jonas Fröberg en artikel i Svenska Dagbladets
näringsupplaga den 3 december i år. Citat: ”It’s the end of the world as we know it. Så sjöng
R.E.M. 1987. Fredagens besked att fyra storstäder förbjuder dieselbilar år 2025:
Paris, Mexico City, Madrid och Aten innebär faktiskt något liknande. Vi ser nu
slutet för dieselbilen”. − Lugn! Förbränningsmotorn är efter 150 års utveckling
en alldeles för bra och mogen teknik för att kastas bort.
Förbränningsmotorns
emissioner ska inte
skyllas motorn utan drivmedlet! Det är framförallt fossil bensins och diesels C
– C bindningar som är bov och upphov till NOx , SOx , med
mera samt sot och partiklar.
Det
finns bara tre kolväten, kemiska föreningar med C och H, som
saknar C – C bindningar: CH4 (metan),
CH3OH (metanol) och CH3OCH3 (dimetyleter,
DME). Av dem är det bara metanol som är vätska
vid normala tryck och temperaturer och som därför skulle kunna både gå in i
befintlig infrastruktur (efter mycket måttliga modifikationer av detaljer i
mackar, slangar, munstycken på grund av metanols aggressivitet mot de material
som nu används) och driva befintliga motorer (likaledes efter måttliga
modifikationer av motsvarande detaljer).
Under
energikrisen efter det
så kallade ”Jom Kippur-kriget” 1973 utvecklade Ford under ledning av den
kvinnliga ingenjören Roberta
Nicholls den så
kallade flex-fuel tekniken. Så gott som alla personbilar tillverkade efter
millennieskiftet 2000 har en ”lambda” som medger valfri blandning av GEM
(Gasoline, Ethanol, Methanol), om lambdan är korrekt programmerad.
Metanol
är idag väsentligt billigare än bensin räknat på
energiinnehåll. Det beror på billig naturgas som en följd av den nya
”fracking”-tekniken. Många nya naturgaskällor monetariseras nu trots avsaknad
av pipeline genom förenklad teknik att producera metanol av metan. Priskurvan
för metanol har tidigare i stort följt oljepriset, men ligger nu väsentligt
under. I US Congress ligger sedan flera år ett lagförslag om open
fuel standard (ofs), för att stimulera ”competition at the
pump”.
Bilindustrin
är i grund och botten positiv till ofs, medan
oljeindustrin är starkt emot och har hittills lyckats bromsa. Medan åren går
kommer klimatet alltmer i fokus istället för den tidigare rädslan för peak oil.
Under tiden går tekniken framåt även med den ultimata lösningen att direkt
använda luftens CO2 som
C-källa till syntetiska kolväten. En sådan rundgång av CO2 i stil
med fotosyntesen är visionen bakom George Olah’s metanolekonomi.
Hittills
har metanolekonomin i
praktiken handlat om ”elektrobränsle, att med energiintensiv elektrolys
sönderdela vatten och med väte därifrån hydrera från luften infångad CO2 till
metanol”. Följdriktigt ligger därför den första fabriken på detta koncept på
Island med sin billiga geoterma el. Sitt starkaste fäste har metanolekonomin i
Kina som nu konsumerar drygt 50 % av globala metanolproduktionen om ca 100
Miljoner ton/år. Geely har nu serieproduktion av sin Model
Emgard 7, som går på ren metanol (M100). Den är
redan introducerad som taxiflottor i kinesiska miljonstäder för att ge bättre
luftkvalitet.
J-G
Hemming
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar