Hur stor
utmaning är det? Idag finns ca 4 900 000 bilar i Sverige. Det säljs
ca 350 000 nya om året. Vi har bara
14 år på oss! (14 x 350 000 =4 900 000)
Varje ny bil från och med nu måste alltså vara fossilfri! Det är orimligt. Rubriken är en myt!
Rubriken är en myt om man menar att bilparken ska
bytas ut till fordon med nollutsläpp. Det går bara inte som framgår av enklaste
matematik.
Det som däremot skulle kunna gå, om insikt och vilja
finns, är att byta fokus från fordon till drivmedel.
Den statliga utredningen ”Fossilfrihet på väg” (SOU 2013:
84) sätter hoppet till biodrivmedel och elbilar. Men det är också en myt. Så
som jord- och skogsbruk bedrivs idag ligger massor av fossil energi bakom
biodrivmedel: Fossil diesel som dragkraft och fossil naturgas som råvara till
både konstgödsel och många växtskyddsmedel. För att inte tala om att biomassan
behövs till livsmedel, fiber, farmaka och mycket annat. Se artikeln ”Allt som
glimmar inte guld. All biomassa inte klimatsmart” här på bloggen den 12 juli i
år.
Därmed inte sagt att man ska blunda för elbilars
potential. De ska naturligtvis främjas där de passar. Men en hundraprocentig
övergång till eldrift på 14 år är också en myt.
Nya genombrott i teknik att extrahera CO2
direkt från luften gör det möjligt att utnyttja atmosfärens C-atomer utan att
ta omvägen över biomassan. Se artikeln ”Ersätt fossilekonomi med cirkulär
metanolekonomi” här på bloggen den 2 augusti i år.
Den kanadensiska firman Carbon Engineering bygger nu
en fabrik med kapacitet att extrahera 1 miljon ton CO2 från luften
med det koncept som framgår av bloggbilden den 2 augusti. Enligt samma artikel
finns inte något tekniskt hinder, att Sverige till år 2030 ska kunna bygga
tillräckligt många sådana fabriker, för att syntetiska kolväten plus rena
elbilar då frigjort oss från fossilen i trafiken.
J-G Hemming
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar