Engelsk
humor i sammanhanget. Bilden från GWPF,
The Global Warming Policy Forum.
|
Storbritanniens elnät har kommit i farligt trångt gap
på endast 5 % mellan beräknad tillgång och efterfrågan på el denna vinter.
Detta sedan gamla kolkraftverk ställts av och vindkraft byggts ut. Planerade
kärnkraftverk kan inte komma online än på många år. Trots den hittills milda
vintern är regeringen därför redo bevilja hundratals miljoner pund i understöd till
företag och institutioner för anskaffning av reservel med dieseldrivna
aggregat.
Man kommer osökt att tänka på
olympiaden i Peking 2008. Kolkraftverk som påverkade Peking-luften negativt
inför spelen stängdes då tillfälligt ner. Som ersättning sattes så mycket
dieseldriven reservel in att raffinaderierna inte hann ställa om, utan
oljepriset nådde det berömda all time high på $150/fat.
Nu är oljepriset nere på $
45/fat, men det kan snabbt ändras om vädret skulle slå om till vindstilla,
kalla dagar i januari-februari på norra halvklotet.
Ännu en faktor som kan ställa
dagens billiga olja på huvudet är de nya svaveldirektiv som nu är i kraft i
kustnära trakter av både Nordeuropa och Nordamerika. Ytterst få fartyg har hunnit byggas om till
nya miljövänligare bränslen istället för den svavelrika tjockoljan, alternativt
förses med avgasrening. För de allra flesta återstår då övergång till MGO,
Marine Gas Oil, det vill säga landtrafikens vanliga fossila diesel.
Om bara några år utvidgas
svaveldirektivet globalt och då kommer det att röra sig om enorma kvantiteter
diesel som sjöfarten kan behöva.
Den engelska lösningen kommer
naturligtvis att debatteras i Paris om några veckor på COP 21. Stängda
kolkraftverk är gott och väl från klimatsynpunkt. Men ersätts de med
dieseldrivna reservelverk är nyttan tveksam, då elproduktion driven av fossil
diesel emitterar nästan lika mycket CO2 som koldriven.
J-G Hemming
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar