Det har varit kemisters dröm
i över hundra år att kunna omvandla metan till metanol genom att bara peta in
en syreatom (O) mellan karbonatomen (C) och en av väteatomerna (H) genom så
kallad partiell oxidation av metan
med strypt tillförsel av ren syrgas.
Ingen har lyckats med detta
till synes enkla konststycke. Bildandet av andra oxidationsprodukter som
formaldehyd, myrsyra, CO2 och vatten gynnas ofrånkomligt av kinetikens
och termodynamikens lagar och metanolutbytet blir oacceptabelt lågt.
Istället har man hittills
tvingats reformera metan till syntesgas (en blandning av H2, CO och
CO2). Ca 60 % av en sådan metanolfabriks totalkostnad utgörs av de
delar av fabriken som separerar, renar och justerar gasblandningen till
gynnsammast möjliga syntesgas.
George Olah och hans
medarbetare har utvecklat vad de kallar oxidativ
dubbel reformering med syre till metanol via metgas. Tidigare info här på
bloggen har gett den enkla förklaringen: Först förbränns fullständigt en
ekvivalent CH4 i reaktorn som då kommer att innehålla CO2+2H2O.
Därefter införs ytterligare tre ekvivalenter CH4. I reaktorn finns
då 3CH4+2H2O+CO2 vilket ger 8H2+4CO
som i sin tur ger 4CH3OH och ingenting annat.
I Kina har man omedelbart
insett potentialen i denna oxygenation av
metan till metanol istället för konventionell reformering av metan till metanol via syntesgas.
En viktig nyhet på sistone
har varit Xi Jinpings veckolånga besök i USA, hans närvaro i FN,
sammanträffande med Barack Obama och Vladimir Putin. Media hos oss har
emellertid missat hans besök i Seattle i nordvästra USA vid kusten av Stilla
Havet. Bakgrund till det besöket handlar i högsta grad om metanolkemi.
Här i nordväst ligger det
stora Bakkenfältet med de enorma naturgasförekomsterna, som hittills i väldig
omfattning facklats i brist på pipelines för att kunna marknadsföras. Här byggs
nu med kinesiskt kapital jättestora metanolfabriker. Det är enklare och
snabbare att med Olahs nya metod av metan producera metanol på ort och ställe
och transportera den till Seattle för vidare befordran till Kina med tankbåtar.
Samma sak händer i Texas vid
Mexikanska Golfen, varifrån metanoltankers kan nå Kina via Panamakanalen. Kina
konsumerar över hälften av global metanolproduktion
Det är fel tänkt när
miljövänner kritiserar att denna metanol görs av fossil naturgas. Alternativet
fackling plussar på luftens halt av CO2 lika mycket som om samma
naturgas kommer till nytta som metanol.
Kina använder metanol som
drivmedel mer än något annat land och som råvara i kemisk industri för
produktion av etylen och/eller propylen till plaster av alla slag, färger, hygienprodukter,
läkemedel mm.
J-G Hemming
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar