Woman Engineer Dr Roberta J
Nichols
1931-2005
Bild från National Academy of
Engineering
|
Redan Ford Model T 1908 kunde gå på bensin alternativt
alkohol efter manuell justering av
förgasaren. Billig bensin kom emellertid snabbt att helt dominera. Oljechockerna
på 1970-talet fick Ford att ta fram ”flexfuel”-tekniken, där en sensor på
avgasröret via en ”lambda” automatiskt
styr bränsle/luft-blandningen i intaget korrekt. Dåvarande Ford Taurus 3.0L
valdes som lämplig första serieproduktion. Sådan kom igång i början på
1990-talet med då billig metanol som alternativt bränsle. Andra bilmärken
följde snabbt efter. Dr Roberta J Nichols ledde Fords insats och har äran av
denna flexfuel-teknik, som löser ”hönan&ägget”-syndromet, när ett nytt
drivmedel ska introduceras på en marknad som har infrastruktur för ett annat
flytande drivmedel. Hon fick många utmärkelser för sitt arbete från såväl bil-
som miljöhåll.
Bara för någon vecka sedan bekantgjorde Ford Motor Company att man leder ett EUR
3,5 miljoner samarbetsprojekt med andra motortillverkare. Det går ut på att
utveckla bilar drivna av metanol eller dess derivat dimetyleter (DME, CH3OCH3)
och oximetyleneter (OME1, CH3OCH2OCH3).
Metanol och OME1 är vätskor, DME en lättförvätskad gas som bara kräver 5 bar
för att bli vätska.
Man väljer metanol som bas
beroende på dess många och outsinliga sätt att framställas på: Den kan nu
framställas med en enkel kemisk process av naturgas istället för att naturgasen
facklas till ingen nytta – ett för dagen enormt energislöseri i världen. Andra
råvaror för metanolproduktion är allt som innehåller grundämnet karbon (C) t ex
all biomassa och dess avfall. Dessutom och inte minst av luftens CO2
då det nu finns lovande teknik att återta CO2 från luften och förena
den med elektrolysväte till metanol. Det är en effektiv kolsänka som motverkar
växthuseffekten. Metanol är flexibel också som råvara. T ex gör man de båda
nämnda etrarna med en enkel kemisk omvandling av metanol.
Ford Mondeo blir demobil om två år, sedan man under
de två första åren koncentrerat sig på motortekniska undersökningar av att
använda de två etrarna som dieselersättare.
”Vi måste fortsätta att finna
vägar för att möta växande global efterfrågan på flytande lågkarbon drivmedel
som är effektivare och har lägre karbonhalt och brinner renare, om vi ska
säkerställa långsiktig uthållighet på vår planet”, säger Ralf Thee,
projektledare. ”Detta är vårt ambitiösaste projekt hittills och det gläder oss
att samarbeta med partners som delar vårt engagemang för innovation”.
DME har högt cetantal
(tändvilligheten bättre än fossildieselns). DME-motorn har jämförd med
fossildiesel fördelen ha så gott som sotfri förbränning, högre termisk
effektivitet, bättre egenskaper vid kallstart, tystare och mjukare gång.
”Ford har fått i uppdrag
hjälpa till att utveckla marknaden för alternativa drivmedel, och DME har
verkligen prima egenskaper”, säger Werner Willems, professor och teknisk
specialist på bränslesystem hos Ford Europa och projektledare för det här initiativet.
”DME ger inte bara den effekt och det vridmoment man önskar av en diesel, utan
kan framställas billigt och minska de långsiktiga kostnaderna att ha bil,
vilket allt är viktigt för våra kunder.”
Citaten: NGT (Next Generation Transportation)201509-17
J-G Hemming
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar