Efter lövsprickningens mirakel och vintervissna växters
uppvaknande i våras arbetar nu på sommaren en klorofyllstinn natur på högvarv i
alla oräkneliga gröna blad och barr. Detta mirakel där CO2 går runt
kallas kolsyreassimilation: Florans förmåga att av koldioxid och vatten med
klorofyll som katalysator och solens energi som drivkraft göra glukos. Ett
antropogent (av människan skapat) kolkretslopp kan härma naturen (inte kopiera
den) och producera fossilfria bränslen av koldioxid, vatten och sol.
I många hundra miljoner år har biomassa bildats
av kolsyreassimilation, dött och sedan blivit mylla, koldioxid och vatten igen.
Av jord är du kommen, jord ska du åter
varda. Ständigt på nytt, naturens kolkretslopp. Med ett undantag: Fossil.
Där död biomassa samlas under anaeroba förhållanden (utan tillgång till luftens
syre som är nödvändig för rundgången) bildas så småningom de tre fossilen kol,
olja och naturgas.
Vilket det blir beror på de tryck och
temperaturer denna döda biomassa utsätts för under årmiljoner i jordskorpan.
Alla tre är kolväten, alltså de innehåller inte syre utan i huvudsak bara grundämnena
kol och väte och är därför suveräna bränslen.
Problemet är att kol, olja och naturgas
är ändliga. Vi förbrukar dem i rasande takt. Oavsett om luftens ökade halt av
koldioxid, som fossilbränning leder till, innebär fara för global uppvärmning
eller inte, så måste vi planera för förnybara alternativ.
Ännu ett starkt skäl att ersätta kol och olja är de hälsoproblem deras avgaser orsakar. Över hälften av
världens ca sju miljarder människor bor nu i städer. Vid vindstilla kan luften
även i svenska tätorter vara hälsovådlig genom att trafikens avgaser efter bensin/diesel
innehåller sot och partiklar som är skadliga för lungorna, samt aromatiska
kolväten som kan orsaka både cancer och mutation.
Bensin/diesel är blandningar av olika
kolväten med molekyler som har 10 à 20 kolatomer i långa raka eller grenade
kedjor. Det är dessa kolatomers bindningar till varandra som ger de nämnda
hälsoproblemen. Förnybara drivmedel bör därför inte ha sådana bindningar i sina
molekyler. Tre kandidater uppfyller kriteriet: Metan (det enklaste kolvätet, huvudbeståndsdel
i såväl fossil naturgas som förnybar biogas), metanol (den enklaste alkoholen)
och dimetyleter DME (den enklaste etern).
Alla tre brinner rent utan att
bilda de nämnda föroreningarna. Naturgasens metan borde därför inte klumpas
ihop med kol och olja bara för att den är fossil. Världen upplever en
naturgasboom som många förutfattat fördömer. Istället borde naturgasen ses som
en skänk från ovan, som temporärt kan underlätta den nödvändiga omställningen
från bensin/diesel till metan/metanol/DME. Metan kan kemiskt lätt omvandlas
till metanol/DME, en global jätteindustri som växer 12 à 15 % om året.
Befintliga
bensinmotorer kan modifieras till att gå på hög metanolinblandning, t ex 85 %
metanol (M85). Dieselmotorer bör helst vara DME-anpassade när de produceras. Volvo
har redan börjat introduktionen av sådana i Kalifornien.
Tids nog
kan den fossila naturgasen fasas ut i takt med att fabriker hinner byggas, som
producerar förnybar metan/metanol/DME och fordonsindustrin anpassar
nyproduktion till metanol/DME-optimerade motorer. Förbränningsmotorn kommer att
finnas länge än även om elmotorn tar över en del av trafiken.
Genom SECA (Sulphur Emissions Control Area) alltså skärpta regler för svavelutsläpp i
Östersjön-Nordsjön, som träder i kraft om ett halvår, tvingas rederier att
frångå tjockolja eller installera dyr och komplicerad rökgasrening. Paradoxalt
nog kommer därför sjöfarten före landtrafiken i omställning till de rena
drivmedlen. Viking har valt att bygga om sina färjor till metan. Stena väljer
metanol.
För att
återgå till inledningens lovsång till grönskans underbara förmåga att köra runt
de nödvändiga kolatomerna istället för att som vid fossilbränning deponera
koldioxiden i luft eller hav: Nobelpristagaren i kemi 1994 George Olah antydde
redan i sin Nobelföreläsning människans möjlighet att härma naturen och skapa ett
antropogent kolkretslopp. Det är nu verklighet genom en fabrik på Island som
bär hans namn.
Fabriken ligger vid Blå Lagunen och tar liksom växter nödvändiga kolatomer från koldioxid. Gröna
växters glukossyntes är emellertid alltför invecklad att efterlikna industriellt
(annat än som jord- och skogsbruk). Fabriken på Island bara härmar fotosyntesen
och gör metanol av koldioxid och väte. Själva metanolsyntesen av koldioxid och
väte är inte längre något problem. Det
är vätet som är kruxet och det får man fram genom att elektrolysera vatten med Islands
billiga geotermiska el.
Överallt
i världen, även i Sverige, arbetar forskare febrilt att sönderdela vatten med
sol direkt (fotolys) utan att gå via el och energiintensiv elektrolys. Att
förstå och kunna efterlikna fotosyntesens första steg, som katalytiskt bryter
den hårda bindningen mellan väte och syre i vattenmolekylen, kan snart bli
verklighet.
Det finns alltså två
kolkretslopp att hämta oumbärliga kolatomer från: 1) Biomassan som är helt
otillräcklig, genom att den ska användas till så mycket annat, föda, foder,
fiber osv samt 2) Det nya antropogena kolkretsloppet, som också är oändligt
uthålligt, men inte har biomassans begränsning. Båda kör runt koldioxiden och löser alltså tillsammans såväl energi- som
klimatproblemet.
J-G
Hemming
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar