Den offentligt accepterade sanningen är att vi måste reducera mänsklighetens CO2-utsläpp så att temperaturstegringen inte överstiger 2 grader. Sveriges utsläpp under 2011 uppgick till 44,9 miljoner ton. Detta utgör 1,43 promille av de globala utsläppen på 31 342 miljoner ton. 32,5 % hänför sig till inrikes transporter som m.a.o. står för 14,6 miljoner ton eller 0,47 promille av de globala CO2 utsläppen. De globala utsläppen förväntas bli fördubblade till 2030. Med en oförändrad svensk trafik blir andelen då runt 0,3 promille. För den globala temperaturen är dessa 0,3 promille helt ointressanta.
De flesta
tycker nog liksom vår regering att vi skall ha en fossilfri trafik 2030. Det
finns redan förändringar på gång helt utan politisk påverkan. Metanol och DME
(dimetyleter) kan framställas helt utan fossila källor. Volvo satsar på DME i
sina tunga lastbilar. Det finns redan 10 sådana lastbilar som nu gått en miljon
kilometer. Vi har fyra tankställen för DME i Sverige. Volvo planerar en
marknadsföring av DME-lastbilar i USA. I en framtidsvision för någon månad
sedan trodde volvochefen Olof Persson att våra svenska bussar skulle gå på DME
2030. På den marina sidan har det hänt ännu större saker. Stena Scanrail mellan
Göteborg och Fredrikshamn bunkrar metanol som konverteras till DME. Stena
Germanica på routen Göteborg-Kiel kommer under 2014 att byggas om till metanol.
Skärpta regler för svavelutsläpp för fartygen talar för metanol/DME som inte
släpper ut något svavel alls.
Den allmänna
uppfattningen att de fossila bränslena måste bort gör att vi sannolikt kommer
långt på den vägen helt utan politiska beslut. Mot den bakgrunden gör man stora
ögon när man ser SOU 2013:84 som avlämnades till Anna-Karin Hatt i december
2013. Den har rubriken Fossilfrihet på väg. 9 utredare som till sin hjälp haft
23 sakkunniga och 60 experter har fått ihop mer än 1000 sidor som sannolikt
mycket få svenskar överhuvudtaget orkar igenom. Själv har jag försökt få en
uppfattning om innehållet genom att läsa 60 sidor innehållsförteckning och
sammanfattning. DME och metanol nämns bara enstaka gånger på de 60 sidorna. De
ovan nämnda 0,3 promillena finns inte med överhuvudtaget. Däremot står det
mycket om alla de skatter och pålagor för olika typer av fordon som måste till
för att regeringens intentioner skall kunna realiseras. Bonus-malus system står
det mycket om. Piska och morot kan man gissa att det betyder men begreppet
finns inte förklarat vare sig i Ne eller Wikipedia. Utredningen kostar 522
kronor på Fritzes förlag. Hur mycket själva utredandet kostat har jag inte sett
någon uppgift om men det är uppenbart att det handlar om miljoner.
Jag har
ambitionen att hålla mig uppdaterad på energiområdet. Med möda har jag lärt mig
hur elcertifikaten fungerar. Det handlar om subventioner till sol- och
vindkraft. Jag skall försöka få en inblick i den senaste påbyggnaden av detta
stöd som kan ge entreprenörerna på området tusenlappar mer om året på vår
bekostnad. De flesta i min bekantskapskrets vet inte ens om vad elcertifikat är
för något. Min enkla fundering är om inte hela energisidan skulle må mycket
bättre om vi slapp de politiska ingreppen. Att ha system som bara
specialisterna och de ansvariga politikerna (om dom nu är det) är insatta i
känns inte bra.
Bengt Lindhé
_____________________________
Bengt Lindhé
Kvarnliden 5
532 31 SKARA
0511-166 80
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar