Dags att tanka från metanolpumpen |
Ända sedan jag tidigt kom
till insikt om naturens underbara kretslopp har jag varit särskilt fascinerad
av fotosyntesen. År 2006 fick jag av en sinkadus i min hand den då nyutkomna Beyond Oil and Gas: The Methanol Economi
av nobelpristagaren i kemi George Olah och hans medarbetare. Wow – karl’n
härmar ju fotosyntesen med sin metanolsyntes, den måste jag översätta till
svenska!
När jag jobbade med det var
global metanolkonsumtion ca 30 miljoner ton/år. 2012 hade den dubblats till 60
och förväntas år 2020 ha mer än dubblats igen till över 120 miljoner ton/år.
Exponentiell tillväxt ger dubbling på ca 70 år. Här är alltså en tillväxt på
70/6=ca 12 % om året!
Nu är de helt dominerande
råvarorna för dagens metanolindustri ändliga fossil, främst naturgas och i Kina
stenkol. Det finns emellertid en outsinlig bas av råvaror till förnybar metanol: All biomassa och dess
avfall samt allt som överhuvudtaget innehåller grundämnet kol, till och med
koldioxid.
Kina konsumerar halva globala produktionen av metanol
Kina konsumerade år 2012 ca
30 miljoner ton metanol, alltså halva globala produktionen ifjol. Dels använder
man i större utsträckning än något annat land metanol som råvara i sin kemiska
industri, dels är man (hittills) så gott som ensam att blanda metanol i bensin,
där merparten av övriga världen som bekant valt etanol.
Officiellt utgör metanol 8 %
av Kinas drivmedelspool. Prisskillnaden mot bensin är emellertid så stor att
det i metanolproducerande provinser blandas mycket ”svart” utom kontroll för
centralregeringen, varför ca 10 % nog är en sannare siffra.
Kina har officiellt förklarat
att alkohol/eter, i praktiken metanol/dimetyleter (DME) ska vara främsta
ersättning för bensin/diesel. För att förklara alkoholerna som drivmedel för bilar
får vi gå tillbaka drygt hundra år i historien till Ford.
Lite metanolhistoria
Vid sekelskiftet 1900 visste
ingen vad som skulle driva den begynnande bilismen: Ånga, alkohol eller el.
Ford samarbetade med Edison i ett projekt om en elbil. Trots elbilens
popularitet då för sin enkelhets och renhets skull insåg Ford energidensitetens
och därmed räckviddens betydelse och valde alkohol till ModelT 1908. Säkert
bidrog även farmarsonen Henry Fords känsla för jordbruket som
drivmedelsproducent. Rockefeller var inte sen att lansera bensin, en
destillationsfraktion från olja som tidigare inte haft någon användning.
Sedan vet vi hur det gick.
Under 1900-talet vann bensin/diesel och alkoholerna har bara varit aktuella när
olja krisat.
År 1900 kunde man bara framställa
metanol genom torrdestillation av trä (t ex i våra kolmilor), därför namnet
träsprit. Den användes främst i kemisk industri samt i hushåll till spritkök
och -lampor.
På 1920-talet klarade de
tyska kemisterna Fischer och Tropsch ut den teknik som nu kort och gott kallas
F/T att förgasa stenkol och via syntesgas göra metanol. Storskaligt tillämpad
kunde tyskarna med F/T förse sin krigsmaskin med drivmedel, tills de allierade
smulade sönder dessa kemiska fabriker med gigantiska bombanfall, vilket bidrog
till att förkorta andra världskrigets pina.
Med samma F/T slapp Sydafrika
undan konsekvenserna av omvärldens oljebojkott mot landet under Apartheid.
När OPEC-kartellen chockhöjde
oljepriserna 1973 blev metanol aktuell i USA. En kvinnlig ingenjör vid Ford,
Roberta Nichols ledde arbetet att modifiera Ford Escort till M100. Det blev
fullständig framgång tekniskt, men stupade ändå på ”hönan och ägget”-syndromet.
Flexfuel
Så länge det inte finns
metanolmackar kan man inte sälja metanolbilar. Nichols kom på lösningen även på
det problemet, flexfuel, en
kompromiss som kan gå på bensin och/eller metanol och alla blandningar av de
två. Flexfuel-bilar kan massproduceras även innan mackarna har hunnit bli
tillräckligt många.
Glöm den gamla förgasaren som
måste justeras manuellt för korrekt blandning luft/bränsle. Idag gäller EFI
(Electronic Fuel Injection) och ”lambdan” känner ”genom att sniffa på
avgaserna” vad det är för bränsleblandning och styr EFI därefter.
I USA:s kongress ligger
faktiskt ett lagförslag, Open Fuel Standard Act (OFS) som ålägger
biltillverkare att 30 % av nya bilar år 2015, 50 % år 2016 och alla
efterföljande år ska kunna gå på icke-petroleum, förutom på (eller istället
för) petroleumbaserade drivmedel. Det är som skräddarsytt för triflexfuel. Det
torde, om det antas, snabbt leda till en ”kinesisk” utveckling ifråga om
metanolen och ge konsumenten valfrihet vid pumpen att välja för dagen
prismässigt gynnsammaste blandning av GEM, Gasoline/Ethanol/Methanol.
J-G Hemming
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar