SVERIGE MÅSTE SATSA MER PÅ ELBILAR
Nu är det klart att Saab-fabriken
i Trollhättan återuppstår. Detta är en glädjande nyhet för Västsverige. Men fabriken
blir nu helt inriktad på att bygga elbilar. Detta är ett steg i rätt riktning.
Men Sverige måste kraftfullare driva på och underlätta utvecklingen av infrastruktur
för elbilar och andra etableringsproblem så att de kan konkurrera med dagens
tekniker.
Det finns många fördelar med
elbilar. De är miljövänliga och släpper inte ut avgaser, och elbilar är mer
energieffektiva än bilar som drivs av olja eller bioenergi. Nackdelarna är
förstås den korta räckvidden med dagens batterier och så det höga priset. Men
vem skulle inte vilja ha en elbil om den kunde konkurrera i pris och effektivitet.
Norge ligger långt före oss i
att satsa på elbilar. Och det nya Saab är ju egentligen ett kinesiskt företag,
med elbilsteknologi från Japan. Varför har Sverige hamnat efter i utvecklingen
av elbilar? Regeringen har ju faktiskt satt som mål att vår fordonsflotta ska
vara oberoende av fossila bränslen år 2030. Kan man påstå att avsaknaden av definition av målet om
fossiloberoende fordonsflotta år 2030 varit otydlig? Kanske har satsningarna på etanol och biogas förskjutit
fokus? Det är nu hög tid att tänka om.
Men hur mycket el behövs det
då till att driva bilar? ”Second Opinion” visar en beräkning av Sveriges elbehov
år 2030 som då är 152 TWh. För att driva alla landets 4.3 miljoner privatbilar (en
i och för sig orealistisk hypotes) skulle det behövas 13 TWh. En total övergång
till elbilar ger alltså inte någon orimligt stor del av landets totala
elkonsumtion.
Detta gäller förstås bara
personbilarna. De tyngre fordonstransporterna kan svårligen ske med eldrift.
Men behovet av importerad olja med åtföljande utsläpp kan väsentligt minskas.
Så att förse
fordonsflottan med el är inget problem 2030. Vi skulle faktiskt klara det med
dagens elproduktion.
Läs mera på
www.second-opinion.se/energi
Jan-Erik Augustsson (FP)
Anita Afzelius-Alm (FP)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar