I sitt sommartal i Göteborg
var Jan Björklund den förste partiledaren som påpekade nödvändigheten av
motorvägsstandard genom Skaraborg. Vi på skaraborgsbänken hejade glatt.
Att Skaraborg har god
kompetens att konstruera och bygga bilar är ingen myt. Men att skaraborgska
riksdagsledamöter på allvar samverkat för att bygga E20 som motorväg är en myt.
Mängder av tidningsspalter har sedan början av 1990-talet handlat om E20. Olika
grupper har bildats för att främja E20, handelskammare och kommunföreträdare
har försökt ”slå näven i bordet”, men ytterst lite tycks hända i Skaraborg.
Kring E20 finns många företag
som är beroende av snabba kommunikationer. Här har Sveriges ekonomi möjlighet
att växa. Det handlar om en väg
som också är transitled för trafik från Finland och Baltikum till Europa via
Danmark. Säkerheten måste snarast höjas på den starkt trafikerade E20. Detta är
också den nyligen avslutade Kapacitetsutredningen som styr mycket av regerings-
och riksdagsbeslut eniga om, men denna stannade tyvärr på halva vägen och nöjde
sig med mötesseparering, en- plus två-väg.
Historisk miss
”När det gäller E20 är det utskottets uppfattning att
inga åtgärder bör vidtas som hindrar att även sträckan Göteborg – Örebro på
sikt kan uppnå motorvägsstandard”, menade
riksdagens utskott i början av 1990-talet. År 1994 hade riksdagen tolkat
Vägverkets förslag om att hela vägen E20 skulle byggas ut till motorväg på
sådant sätt att ”betydande
effektivitetsvinster kan uppnås om vägsträckan på sikt byggs ut till
motorvägsstandard.
Vi bilister i Skaraborg
betalar år efter år in vägskatter i lika hög omfattning som andra län i riket.
Trots detta försämras våra vägar år efter år. Nu måste vi folkpartister i
Skaraborg på allvar stödja Jan Björklund om motorvägsstandard. Ombyggnad av E 20 förbi Hova är satt
först till 2016 – 2021 och
Trafikplats Jung, Vara till 2013 – 2018. Men var finns förslag för E 20 mellan
Mariestad och Götene, mellan Skara och Vara? Nu behöver vi folkpartister ta
ledningen för infrastrukturen.
Ulla-Britt Hagström
Vice ordförande Länsförbundet
Skaraborg.
Hamnstatus
SvaraRaderaFör 15 å sedan slogs vi på näringslivets barrikader och försökte ta initiativ. Utanför Skara var jag med som ordförande i näringslivet och markerade vårt intresse för motorväg genom att sätta upp en jätteskylt med texten " Gör E20 till motorväg nu". Handelskammaren i Göteborg och lokala politiker deltog aktivt när champagneflaskan öppnades. Det viktigaste argumentet för en motorväg var att underlätta för tung trafik till Göteborgs transoceana hamn. Transporter som kommer från Bergslagen, Finland, Norrland och Stockholmsområdet ska inte behöva passera de krävande backarna i Jönköpingsområdet.
Det förvånar mig att inte göteborgspolitiker förstår att deras så viktiga hamns status är i fara och att transportbolagen väljer t.ex Rotterdam när det gäller transport över världshaven.
Men det är naturligtvis våra rikspolitiker som ska bestämma över vårt vägnät.
Bra att Jan Björklund som första rikspolitiker satt ner foten och förstått hur viktigt det är med motorväg genom Skaraborg för utveckling av landets näringsliv.