Huvudsponsorer till Olympiaden i London 2012 |
I Sverige är
hälften av alla vuxna män, drygt en tredjedel av alla kvinnor och
vart femte barn överviktiga eller feta. Sverige skiljer sig inte i det
avseendet från övriga västvärlden. Förutom att många upplever sin vikt som ett
problem som har med utseendet att göra kan även fetma öka risken för att man
ska drabbas av olika sjukdomar. De sjukdomar som oftast anges är diabetes,
cancer och hjärtinfarkt.
En bidragande
orsak till uppkomst av fetma är de söta läskedryckerna. Dessa drycker intas
ofta vid sidan av måltiderna som törstsläckare eller av sociala skäl. Trots att
dom är kaloririka ger dom ingen mättnadskänsla. Intaget av kalorier blir större
än vad kroppen klarar av att omsätta och lagras i kroppen som fett.
Sockret i läsken
är orsak till stora hälsoproblem. I sin iver att få folk att korrigera sina
vanor har man särskilt i Storbritannien diskuterat att lägga en skatt på
sockret. Man tror att det i så fall skulle minska den samlade vikten hos en
befolkning med 1-2%. Om detta lyckades skulle det vara en stor hälsopolitisk
framgång.
New York Plans to Ban Sale of Big Sizes of
Sugary Drinks
|
Även i USA
diskuterar man på samma sätt. Michael R. Bloomberg, som är borgmästare i New
York, vill minska möjligheterna att sälja stor läsk vid vissa event.
Nu är det snart
dags för Olympiad i London - det största idrottsevenemanget i världen.
Vältränade atleter, som troligen äter rätt och på alla sätt sköter om sin
kropp. Antagligen inte stort intag av dessa drycker i den här gruppen. Men för
en sponsor är naturligtvis sport och en hälsosam livsstil bra begrepp att bli
associerad med.
Olympiader kostar
mycket pengar och är beroende av sponsorer. Man kan ändå bli lite förvånad över
att en av huvudsponsorerna är Coca-Cola. Vilket budskap vill dom förmedla genom
den här sponsringen? Jo:
l
Coca-Cola’s Move to the Beat campaign aims to
bring young people closer to the Olympic Games and sport through music
Lite långsökt
kanske.
Och hur ser deras
ambitioner ut?:
During
London 2012, however, Coca-Cola will offer the widest range of drinks and sizes
ever offered at an Olympic Games, serving 23 million drinks over an eight-week
period
Ett mål som
heter duga. Dom tillägger att dom tror att de flesta kommer att välja Diet Coke
(????)
Och en annan
huvudsponsor är MacDonald…
Lite uppförsbacke
för hälsopolitiska insatser?
Anita Afzelius-Alm
(FP)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar