lördag 21 juli 2012

OLYMPIAD OCH SPONSORER


Huvudsponsorer till Olympiaden i London 2012
I Sverige är hälften av alla vuxna män, drygt en tredjedel av alla kvinnor och vart femte barn överviktiga eller feta. Sverige skiljer sig inte i det avseendet från övriga västvärlden. Förutom att många upplever sin vikt som ett problem som har med utseendet att göra kan även fetma öka risken för att man ska drabbas av olika sjukdomar. De sjukdomar som oftast anges är diabetes, cancer och hjärtinfarkt.

En bidragande orsak till uppkomst av fetma är de söta läskedryckerna. Dessa drycker intas ofta vid sidan av måltiderna som törstsläckare eller av sociala skäl. Trots att dom är kaloririka ger dom ingen mättnadskänsla. Intaget av kalorier blir större än vad kroppen klarar av att omsätta och lagras i kroppen som fett.

Sockret i läsken är orsak till stora hälsoproblem. I sin iver att få folk att korrigera sina vanor har man särskilt i Storbritannien diskuterat att lägga en skatt på sockret. Man tror att det i så fall skulle minska den samlade vikten hos en befolkning med 1-2%. Om detta lyckades skulle det vara en stor hälsopolitisk framgång.
New York Plans to Ban Sale of Big Sizes of Sugary Drinks
Även i USA diskuterar man på samma sätt. Michael R. Bloomberg, som är borgmästare i New York, vill minska möjligheterna att sälja stor läsk vid vissa event.








Nu är det snart dags för Olympiad i London - det största idrottsevenemanget i världen. Vältränade atleter, som troligen äter rätt och på alla sätt sköter om sin kropp. Antagligen inte stort intag av dessa drycker i den här gruppen. Men för en sponsor är naturligtvis sport och en hälsosam livsstil bra begrepp att bli associerad med.
Olympiader kostar mycket pengar och är beroende av sponsorer. Man kan ändå bli lite förvånad över att en av huvudsponsorerna är Coca-Cola. Vilket budskap vill dom förmedla genom den här sponsringen? Jo:

l Coca-Cola’s Move to the Beat campaign aims to bring young people closer to the Olympic Games and sport through music

Lite långsökt kanske.

Och hur ser deras ambitioner ut?:

During London 2012, however, Coca-Cola will offer the widest range of drinks and sizes ever offered at an Olympic Games, serving 23 million drinks over an eight-week period

Ett mål som heter duga. Dom tillägger att dom tror att de flesta kommer att välja Diet Coke (????)
Och en annan huvudsponsor är MacDonald…
Lite uppförsbacke för hälsopolitiska insatser?

Anita Afzelius-Alm (FP)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar